Kannattaako pyöräilykypärän käyttöä suositella?

Tiivistelmä Tässä kirjoituksessa osoitan luotettaviin lähteisiin perustuen, että pyöräilykypärän kaikenlainen suosittelu on väestön kokonaisterveyden kannalta haitallista jos se johtaa siihen, että pyöräilyn määrä vähenee Suomessa enemmän kuin kaksi prosenttia. Käyttämäni lähteet ja niiden tulkinta on konservatiivista – on todennäköistä, että[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Liikenneturvallisuus Avainsanat: ,

Riskin ymmärtämisen vaikeudesta

Eli miksi on niin tolkuttoman vaikea keskustella kypäristä asiapohjalta osa 2 Tämä on jatko-osa edelliseen artikkeliini Ajattelun ja argumentoinnin vaikeudesta. Tässä osassa tutustumme ihmisen epärationaalisuuteen, ymmärrämme mitä on todellinen ja kulttuurinen turvallisuus sekä valmistamme herkullista jälkiruokaa.  Varoitus: Sisältää brutaaleja kuvia[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , , ,

Ajattelun ja argumentoinnin vaikeudesta

Eli miksi on niin tolkuttoman vaikea keskustella kypäristä asiapohjalta osa 1 Tämä kirjoitus on metapohdintaa pyöräilykypäristä käytävästä keskustelusta, argumentaatiovirheistä, ja argumentoinnin ja ajattelun vaikeudesta. Kirjoituksen päätarkoitus ei ole perustella, miksi kypäräpakko ja aggressiivinen kypäräkampanjointi ovat haitallisia. Niitä on perusteltu riittävästi[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Liikenneturvallisuus, Liikenteen ideologia Avainsanat: , , ,

Onnettomuus joka ei ollut onnettomuus

Onnettomuus on hassu sana, sitä käytetään kuvaamaan jos jonkinlaisia tilanteita. Viimeksi kiinnitin asiaan huomiota Helsingin sanomien uutisoidessa taksikuskista joka ajoi kahden pyöräilijän päälle. ”Useiden silminnäkijöiden mukaan henkilöauto on ajanut punaisia päin ennen onnettomuutta.” […] Molemmat pyöräilijät loukkaantuivat onnettomuudessa, ja heidät kuljetettiin[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Liikenneturvallisuus Avainsanat: , , , , , , , , ,

Pyöräkypärät eivät ole taikakypäriä

”Suomessa vuonna 2009 kuolleista pyöräilijöistä kahdeksan kymmenestä ajoi ilman kypärää”, valistaa YLE. Se, mikä jäi kertomatta on kuitenkin tämä: pyöräily on erittäin turvallinen liikennemuoto. Vuonna 2009 Suomessa kuoli 20 ihmistä pyöräonnettomuuksissa. Pyöräilyn turvallisuus on parantunut merkittävästi jo 20 vuotta peräkkäin.[…] Lue lisää

8 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,

Routavaurio

Suomessa vaikuttaa edelleen kaikki pyöräilyn turvallisuuden lisäämiseen käytettävä energia valuvan ainoastaan pyöräilykypärän käytön promoamiseen, kun samalla yleisessä keskustelussa tyystin sivuutetaan muut keinot (lue Martin aiempi artikkeli keinoista), jotka voisivat todellisuudessa myös vähentää onnettomuuksia eikä ainoastaan lieventää niiden seuraamuksia. Routavaurio, joka[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , ,

Ovatko kypärät sittenkään paras keino parantaa pyöräilyn turvallisuutta?

Edmonton Journal kirjoittaa aiheesta, joka on alkanut viime aikoina puhuttaa pyöräilyn edistämiseen pyrkiviä tahoja yhä enemmän: Voiko liikenneturvallisuskampanjoinnin keskittyminen enimmäkseen pyöräilykypärien käytön lisäämiseen kääntyä osittain tarkoitustaan vastaan? Kypärä on sinänsä erittäin tervetullut väline ja sen käyttö on suositeltavaa. Pyöräilijöiden turvallisuus[…] Lue lisää

37 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , , , , , , ,

Pyöräilykulttuureista

Osmo Soininvaara kirjoitti blogissaan Lontoon pyöräilykulttuurista, jossa maantiepyörillä ajetaan liikenteen seassa. Itse en Lontoossa näitä pyöräilijöitä vuosi sitten juuri huomannut. Sen sijaan Soininvaaran kuvaama kulttuuri poikkeaa aika lailla esimerkiksi Amsteradmin tai Kööpenhaminan pyöräilykulttuurista. Kesän matkalla Kööpenhaminaan törmäsin loputtomaan tulvaan polkupyöräileviä[…] Lue lisää

5 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , ,