Sale-pyörä

Tampereen ensimmäinen kaupunkipyöräkausi: mikä meni pieleen?

Tampereen kaupunkipyörien eli Sale-pyörien ensimmäinen kausi on mennyt niin maan perusteellisesti penkin alle kuin vain voi. Aamulehden mukaan kausilippuja on myyty 430, kun tavoite oli 10 000. ”– Pyörät kilpailevat sähköpotkulautojen kanssa samoista asiakkaista, joten lautojen suuri suosio tietysti vaikuttaa[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Tampere, Yleinen Avainsanat: , , , ,

Kaupunkipyörät Tampereelle

Tampereelle on toteutettava nyssekortilla toimiva nykyaikainen kaupunkipyöräjärjestelmä. Kaupunkipyörät ovat osa kaupungin julkista liikennettä, eivät vain vuokrapyöriä turisteille. Tampere ja joukko muita suomalaisittain suuria kaupunkeja on teettänyt kaupunkipyöräjärjestelmistä selvityksen, joka julkaistiin hiljattain [1].  Tampereelle selvityksessä ehdotetaan perustettavaksi kokonaisvaltainen kaupunkipyöräjärjestelmä. Sellaisen keskeisiä[…] Lue lisää

1 kommentti Kategoriat: Tampere, Teesit 2017 Avainsanat: , , , , ,
Pohjantien reunakivetön liittymä

Espoon pyöräilyvuosi 2016

Vuonna 2016 tapahtui paljon pieniä askeleita pyöräilyn edistämisohjelman mukaisesti ja osin myös siitä riippumatta. Maastossa tämä tulee näkymään tulevina vuosina, jahka rakentaminen on saatu valmiiksi. Kymmenen mielestäni isointa asiaa. En keksinyt mikä näistä on lopulta vaikuttavin pitkällä aikavälillä, mitä mieltä[…] Lue lisää

3 kommenttia Kategoriat: Espoo Avainsanat: , , , , ,

Mihin kaupunkipyörien asemat, osa 2

Kirjoitin aiemmin Kaupunkisuunnitteluviraston suunnitelmista liittyen uusien kaupunkipyörien telineiden paikkoihin. Palautetta ja hyviä kehitysideoita tuli paljon. Lisäksi Martti Tulenheimo European Cyclists’ Federationista ryhtyi keräämään yhteenvetoa Euroopan kaupunkien julkisten pyörien järjestelmistä. Vastauksia ei vielä ole kaikista kaupungeista, mutta tähän mennessä on selvinnyt[…] Lue lisää

14 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: ,

Velocity 2011 – matkakertomus

Vietin suurimman osan mennyttä (kohta toissa-) viikkoa Espanjan Sevillassa, 24 asteen lämmössä, katsellen mauriajalta asti periytyvää arkkitehtuuria, haistellen kukkivia appelsiinipuita ja tutustuen eri tapoihin nauttia punaviiniä. Jo mainittujen ilmeisten syiden lisäksi olin siellä seuraamassa Velo-city 2011 seminaaria Helsingin polkupyöräilijöiden (HePo)[…] Lue lisää

2 kommenttia Kategoriat: Helsinki Avainsanat: , , , , , , , , , , , ,

Aikalisä on uuden kaupunkipyöräjärjestelmän etu

Helsinki luopuu vanhanmallisista kaupunkipyöristään, kuten Yle tänään uutisoi. Uuden polven kaupunkipyöräjärjestelmän piti saapua Helsinkiin kesäksi 2010, mutta jätetyt tarjoukset olivat niin epäedullisia, ettei niistä kannattanut hyväksyä yhtäkään. Syitä oli kaksi: Heikko taloustilanne. Helsingin muut ulkomainossopimukset. Nimittäin toisin kuin Helsingissä, useissa[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Yleinen Avainsanat:

Kaupunkipyörien kausi alkaa 9.5.

Vartin uutisen mukaan 150 kaupunkipyörää pitäisi olla tänä keväänä kaupunkilaisten käytössä toukokuun alkupuolella. Suuret uudistukset jäävät seuraavaan vuoteen, jolloin tarkoitus olisi saada tuhat kolmivaihteista pyörää, jotka saisi telineestä irti vain matkakortilla. Kaupunkifillari-blogissa olikin näistä suunnitelmista maininta jo viime syksynä, kuten[…] Lue lisää

Ei kommentteja Kategoriat: Helsinki Avainsanat: ,

Pyöräilyn markkinointi: halpa tapa olla tekemättä mitään

Otsikko Hesarissa jonkun vuoden takaa: ”Lahden oikorata on imaissut henkilöautoilijoita”. Olisivatko nämä henkilöautoilijat siirtyneet joukkoliikenteen käyttäjiksi jos joukkoliikennettä olisi ”markkinoitu” tehokkaammin? Lisääntyykö pyöräily ”kehittämällä markkinointia monin tavoin”? Miten kaikkiin kaupungin virallisiin papereihin, kun pyöräilystä puhutaan, aina päätyy se uskomus, että[…] Lue lisää

4 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , , , , ,

Kampuspyörät

Kauppakorkeakoulun, TKK:n ja Taikin yhdistyessä Aalto-korkeakouluksi liikennöinti kolmen kampuksen välillä (Otaniemi, Kamppi ja Arabianranta) lisääntyy merkittävästi. Aalto korkeakoululla voisi olla sisäinen (kaupunki) kampuspyöräsysteemi, jossa esimerkiksi opiskelijakortilla tunnistautuen saisi alleen pyörän, jonka voisi palauttaa mille tahansa Aaltokampukselle. Huhujen mukaan myös Helsingin[…] Lue lisää

6 kommenttia Kategoriat: Yleinen Avainsanat: , , , ,