Nyt ei urheilla pyörällä vaan lähdetään pyörällä urheilemaan Kaupin urheilupuistoon. Urheilupuistosta löytyy niin useampi jalkapallokenttä, pesäpallostadion, jousiammuntarata kuin hyvät valaistut lenkkipolut ja myös rauhaisat ulkoilumaastot. Puiston kyljessä sijaitsee myös keilahalli ja parhaillaan paikalle nousee Kauppi Sports Center – monitoimihalli. Sijainti kolmen kilometrin päässä keskusta on juuri sopiva pyöräilyyn ja luonnollisesti nimenomaan urheilupuistossa on ajateltu pyörällä paikalle tulevia harrastajia sekä katsoja, eikös vain? Syksyn kuluessa otin asiasta tarkemmin selvää, vaikkakin kirjoituksen viimeistely jäi näin talven kynnykselle.
Tutkin asiaa kolmelta näkökohdalta: reitin sujuvuus, viitoitukset ja kohteesta löytyvät pyöräpysäköinnin järjestelyt.
Varoitus! Tässä kirjoituksessa tullaan esittelemään kaikki urheilupuiston pyörätelineet värikuvina.
Pyöräilyreitit ja opasteet
Urheilupuiston voisi olettaa olevan kohde, jonne löytyy kyltit, kunhan riittävän lähelle päästään. Aloitetaan homma tutkimalla karttaa, jotta päästään lähelle. Kuva: pyöräilyreitit Tampereen kaupungin paikkatietoikkuna-palvelusta
Vaihtoehtoja on tulosuunnasta riippuen:
- Kuntokatu, jonka alkuun päästään Teiskontien laatukäytävää (punainen), loppuosa on merkitty paikallisreitiksi (vaalean vihreä).
- Petsamon läpi menevien katujen reitti: Koljontietä ja sen jatkeen kevyen liikenteen väylää (paikallisreitti) . Variaatioina tälle reitille on poiketa Koljontieltä Kaupin- tai Lusankadulle. Kaupinkadun loppuosa on luokiteltu tasoltaan aluereitiksi (tumman vihreä). Esimerkiksi Tammelasta tämä reitti on kartan mukaan lyhyempi reitti kuin Kuntokadun kautta
- Paikallisreittiä idästä päin
Arvo Ylpön kadun reitti jätetään nyt tutkimatta, koska kartan perusteella se ei näytä lyhimmältä vaihtoehdolta oikein mistään tulosuunnasta.
Kuntokadun reitti
Kartassa selkein reitti kulkee Teiskontietä TAYSin kohdalla Kuntokadulle kääntyen.
Jalankulku- ja pyöräilyopaste urheilupuistoon löytyy Kuntokadun oikeasta laidasta, mutta pyörille sallitu väylä on taas merkitty vain vasempaan reunaan. Mielenkiintoinen ratkaisu.Kuva: Pyöräilyopaste oikealla puolella katua, jossa ei saa pyöräillä
Hetken matkan päässä työmaaopaste oikeassa reunassa kuitenkin antaa ajatuksen, että ehkä myös siellä oikealla puolella olisi voinut sittenkin ajaa.
Kuva: saako nyt sillä jalkakäytävällä kuitenkin pyöräillä?
Vasemman puolen yhdistettyä kevliä ajaessa Tekunkadun kohdalla tulee ensimmäinen tenkkapoo. Risteyksen toisella puolella väylä muuttuu jalkakäytäväksi. Tässä tilanteessa siirrytään ajoradalle, mutta mielessä kalvaa pieni epävarmuus: uudelle Arvo Ylpön kadulle on tehty hyvännäköiset järjestelyt, olikohan kuitenkin jossain merkitty myös tämä Kuntokadun pätkä ns. kevyen liikenteen väyläksi? Sieltä vasemmalta puolelta on ollut hankala tarkkailla oikean puolen merkkejä. ”Onneksi” ongelma ratkeaa parinkymmenen metrin päässä, kun oikean puolen väylä loppuu autojen vinoparkkiin.
kuva: Kuntokadun ja Tekunkadun risteys
Matka jatkuu, urheilupuisto vastaanottaa vieraansa edelleen kapenevalla tiellä. Urheilupuiston tunnistaa tietysti urheilupuistoksi siitä, että viimeinenkin jalkakäytävä katoaa. Onneksi olemme pyörällä liikkeellä ja ajoradalla liikkumiseen löytyy oikeutus, moni jalankulkija on selvästi valinnut kulkuväyläkseen mutaisen pientareen. Todellinen optimisti voisi nähdä tässä jotain shared space-ajattelua, mutta oma optimismini ei nyt ihan riitä.
kuva: tervetuloa urheilupuistoon!
Tien päässä avautuu autojen parkkikenttä. Voidaan todeta, että perillä ollaan! Palataan pyöräparkin etsintään myöhemmin tässä kirjoituksessa.
Koljontien reitti
Kokeillaan lähestymistä Petsamon läpi. Kuten sanottua, monesta pisteestä Tammelaa tämä on lyhin reitti ja Koljontien alkuun tuo myös Näsijärven rannassa kulkeva väylä.
Yllättäen Koljontien alkupäästä löytyy viitta urheilupuistoon, joten reippaasti Koljontien vieressä kulkevaa kevliä eteenpäin.
Ensimmäinen ihmettely tuleekin jo sadan metrin päässä. Suoraan menevä väylä muuttuu jalkakäytäväksi, ns. kevyen liikenteen väylä jatkuu oikealle, kylttiä urheilupuistoon ei enää olekaan. Oikeastaan sitä kylttiä olisi tarvittu tässä kohtaa paljon enemmän.
Loogisena ihmisenä tietysti päättelemme viitoituksen puutteen tarkoittavan sitä, että on syytä jatkaa eteenpäin. Asuinalueella on 30km/h nopeusrajoitus, joten asfaltioidulla ajoradalla pyöräily sinänsä voittaa reunan kapean hiekkaväylän. Koljontien päässä ajorata päättyy pieneen parkkipaikkaan, jonka perällä väylä haarautuu kahdeksi ns. kevyen liikenteen väyläksi. Jälleen kerran paikka, jossa sille opasteelle voisi olla jotain käyttöä.
Vinkkinä: vasemman kautta teet mutkan Keilahallin parkkikselle, oikeaa pääset TAYSin hiekkaparkkikselle. Kumpaakin reittiä pääsee Keilakujalle, joka taas johtaa Kuntokadun loppuun.
Koljontien reitissä on myös variaatiomahdollisuuksia: joko poiketa Lusankadulle tai Kaupinkadulle. Kalevan suunnasta voidaan tulla myös koko matka Kaupinkatua pitkin.
Jos määränpääksi Google Mapseihin laittaa uuden huoltorakennuksen, monesta paikasta se tarjoaa reittiä Lusankadun kautta. Käännöksessä Lusankadulle umpikujan merkki ei lupaa hyvää ja kadun lopussa suljettu puomi pelottaa arimmat. Mutta kyllä siitä vielä pyörällä ohi mahtuu ja määränpää näkyykin jo.
Mielenkiintoisin reitti on kulkea Kaupinkatua, onhan tuo merkitty pyöräilyn aluereitiksi, eli kartan mukaan tasoltaan parhaaksi reitiksi urheilupuistoon. Tai siis tarkemmin korkeatasoisimmaksi reitiksi edes lähelle. Jostain syystä Kaupinkadulta ei kuitenkaan löydy opasteita urheilupuistoon. Reitti on alussa leveä, asfaltoitu yhdistetty pyöräilyn ja jalankulun väylä. Lähellä UKK-instituuttia päällyste vaihtuu sorapintaan, mutta väylä jatkaa mukavasti kohti urheilupuistoa.
Toimiva väylä, mutta muistettava kaksi asiaa:
- talvisin reitti menee hiihtoladun poikki ja keinolumen ansiosta kausi on pitkä sekä alusta että lopusta. Tänä vuonna lumetetun ladun tekemistä ei aloitettu tämän reitin katkaisulla aikaisempien vuosien tapaan, mutta katsotaan minne ladut jatkuvat.
- poistuessaan urheilupuistosta lainkuuliainen pyöräilijä joutuu tekemään reilun sadan metrin lisälenkin Kaupinkadun alikulun kautta, koska puoliväliin sorapintaista väylää on laitettu jalkakäytävän merkki. Mitään järkevää syytä tälle en keksinyt. Poistumissuuntaan myöskään asfaltoitua osuutta ei ole merkitty mitenkään. Eli tiukasti tulkittuna tuo on kai yksisuuntainen aluereitti.
Paikallisreitti Atalasta
Atalasta Aitolahdentieltä löytyy ruskeapohjainen viitta urheilupuistoon. Tämä väylä on kartassa merkitty tasoltaan paikallisreitiksi ja onkin selkeästi virkistysreitti: hiekkapintainen, mäkinen, mutkainen mutta mukavan luonnonläheinen. Sopii nautiskeluun. Jos on kiire, niin älä seuraa opasteita tälle reitille vaan jatka Aitolahdentietä Koilliskeskukselle ja sieltä Teiskontielle. Näin säästät muutaman minuutin.
Sivuhuomautuksena: tämä lienee ainoa reitti päästä jalka- tai pesäpallokentille niin, ettet joudu kulkemaan parkkipaikan läpi. Tosin kentälle joudut luikahtamaan takakautta.
Pyöräpysäköinti
Olo on vähän hämmentynyt, väylät ja opastus ei ihan vastannut odotuksia. Mutta perillä ollaan, siis pyörä parkkiin.
Ensimmäiseksi silmään osuvat vanhan huoltorakennuksen vierestä pienessä pintaruosteessa olevat telineet:
Jatketaan etsintää, jos löytyisi jotain parempaa:
- Pesäpallokentän sisäänkäynti tai lipunmyyntikojujen läheisyydessä – ei telineitä
- Parkkipaikan käymälöiden vieressä – ei telineitä
- Jalkapallokenttien vieressä – ei telineitä
- Uuden huoltorakennuksen yhteydessä – ei telineitä
- Jousiammuntarata – ei telineitä
Hämmentynyt olo ei nyt ainakaan helpottunut.
Jos jatketaan vielä kauemmaksi, niin seuraavat telineet löytyvät Kaupin keilahallilta ja ravintola Kalaxin asiakkaille tarkoitetut pyörätelineet. Kun tuli luvattua kaikki pyörätelineet värikuvina, niin otetaan varmuuden vuoksi nämä mukaan. Keilahallilla siis pyöräteline on täynnä, jos edes yhdelle radalle saapuvat pelaajat pyörillä. Ratoja löytyy yhteensä 24. Ravintolan ainoa teline löytyy taas tuon pöydän takaa. Yrittäjällähän on tietysti laaja vapaus järjestää asiat oman liiketoimintansa ja asiakaskuntansa kannalta parhaaksi näkemällään tavalla – minun mielikuvitukseni vain ei riitä keksimään, mikä on se asiakaskunta, jota tuo pyöräteline palvelee.
Jos pyörän haluaa lukita rungosta, on käytettävä puiston puita, lipputankoja, aitoja tai muita rakenteita.
Vertailun vuoksi: autoille pysäköintipaikkoja löytyy Kuntokadun varrelta, pesäpallokenttien vierestä vanhan huoltorakennuksen vierestä, uuden huoltorakennuksen vierestä sekä Kaupinkadun viereltä löytyvältä parkkipaikalta.
Loppusanat
Pyöräväyliä tulee kehittää kokonaisuutena ja Tampereen tapa tehdä pikkuhiljaa pyöräilyn laatuväyliä on varmasti kustannustehokas tapa parantaa pyöräilyn olosuhteita. Tätä taustaa vasten voi tietysti hieman kyseenalaistaa, onko järkevää tutkia yksittäisen kohteen saavutettavuutta pyörällä.
Mielestäni kuitenkin pitää aika ajoin katsoa myös loppuun asti miltä pyöräilyolosuhteet näyttävät, kulkuneuvon valinta riippuu kokonaisuudesta – ei riitä, että pääsee hyvää väylää puolen kilometrin päähän, jos loppu tuottaa epävarmuutta ja pyörää ei saa lukittua telineeseen. Valitsemani kohde sisältää kuitenkin monipuolisesti vapaa-ajan toimintaa ja alueella järjestetään säännöllisesti isompia ja pienempiä urheilutapahtumia.
Tässä tekstissä tuli tutkittua paljon opasteita – asia, joita säännöllinen käyttäjä ei tietysti tarvitse kunhan ensimmäisen kerran löytää perille. Tällä hetkellä nuo opasteet eivät kuitenkaan luo kunnollista kokonaisuutta, eivätkä auta valintatilanteissa vaan reitti pitää katsoa etukäteen kartasta. Kannattaa muistaa, että pyöräilijä ei aina ole kuitenkaan paikat tunteva tamperelainen, vaan esimerkiksi urheilutapahtumaa varten paikalle tullut ulkopaikkakuntalainen.
Kaupin urheilupuiston aluetta myös kehitetään jatkuvasti, esimerkiksi yksi jalkapallokentistä on päivitetty lämmitettäväksi tekonurmikentäksi. Vuoden vaihteessa avataan uusi monitoimihalli Kauppi Sports Center, josta tulee löytymään mm. palloiluhalli 800 hengen katsomolla, kuntosali sekä päiväkoti. Kaupin aluetta ollaan kehittämässä myös luontoliikunnan suuntaan. Mielestäni jo pelkästään nämä vaativat pyöräilyolosuhteiden tarkastelua ja parantamista.
Sinänsä edistystä on tapahtumassa, Kauppi Sports Centerin valmistumisen myötä alueelta pitäisi löytyä 164 uutta pyöräpaikkaa. Kyseinen rakennus on kuitenkin mitoitettu yli 2000 käyttäjälle, joten suurin osa paikoista jää kyseisen rakennuksen käyttäjille eikä korjaa alueen tilannetta – myös paikkojen sijoittelu on hallin ympärillä, josta paikat palvelevat huonosti esimerkiksi jalkapallokenttien käyttäjiä.
Tapahtumien aikana pysäköintitila on jo nyt kortilla ja esimerkiksi viime kesänä julkisuudessa oli junioreiden jalkapallotapahtuman aikaiset sakotukset. Hyvillä olosuhteilla ainakin paikkakunnan oma väki voisi saapua paikalle pyörällä auton sijasta.
Tätä kirjoitusta varten käydessäni paikkoja tutkimassa huomasin jotain taas tapahtuvan alueella; puita kaatui ja kaivuri möyri maata. Lopputulos näyttää näyttää tältä:
Yllättäen tätä ei ainakaan heti otettu lisäparkkitilaksi, tällä hetkellä kentälle on varastoitu viime talvena lumetetun lumen päällä ollut puru. Mutta eiköhän se ensi kesän sitten muutu peltilehmien laitumeksi, sillä onhan urheilijan ilmeisesti päästävä mahdollisimman lähelle suorituspaikkaa autolla.
Mitäs jos seuraavalla kerralla laitettaisiin edes tuon kentän rakentamisen verran rahaa pyörätelineisiin, väylien parantamiseen tai kävely- ja pyöräilyopasteisiin?
/edit 11.12.2017: korjattu kirjoitusvirheitä sekä täsmennetty väyliä kuvaavia termejä ja Kaupinkadun liikennemerkkejä