Helsingin pyöräilyn edistäminen alkoi toden teolla vuonna 2010. Silloin kaupunkisuunnitteluvirasto loi uuden pyöräilyprojekti -hankkeen, joka sisälsi valmisteluryhmän ja johtoryhmän. Ryhmien jäsenten tehtävänä oli selvittää suuret suuntaviivat perustellusti, eli mihin suuntaan pyöräilyssä on keskityttävä sekä suunnitteluperiaatteissa että priorisoinnissa. Hanke oli kaksivuotinen ja viimeiset kokoukset pidettiin loppuvuonna 2012. Hankkeeseen valittiin sellaisia helkilöitä, joilla on riittävästi mahdollisuuksia muutoksen saamiseksi. Jo ensimmäisissä kokouksissa vuonna 2010 puhuttiin pyöräväylien yksisuuntaisuudesta ja siitä saatavasta hyödystä. Mutta milloin aika on valmis vanhan verkoston yksisuuntaistamiselle?
Yksisuuntaisen hyödyt?
Miksi pitää kadun molemmilla puolilla alimittaista kaksisuuntaista pyöräteitä, kun erittäin kustannustehokkaasti saataisiin huomattavasti joustavampi, turvallisempi ja nykykapasiteetin puitteet kestävä kohtalaisen hyvä yksisuuntainen pyörätie. Tarvitaan vain valkoista massaviivaa ja tiemerkintöjä: pyörän kuvia ja ajosuuntanuolia. Siirtymäkohdat sekaliikenteestä pyörätielle ja pyörätieltä sekaliikenteeseen hoituvat edullisesti asfalttiviisteiden ja pyöräilijöistä varoittavien liikennemerkkien avulla, sekä lyhyillä pyöräkaistan pätkillä. Lisäksi erotteluviivan paikkaa on syytä muuttaa, mikäli se ei vastaa tarvetta: harvoin keskellä on hyvä, jalankulku- ja pyöräilymäärien suhde siirtää viivan paikkaa, mutta oli jalkakäytävä kuinka leveä tahansa, pyöräväylä kannattaa pitää kohtalaisen tasalevyisenä. Näin korjattuna verkko olisi selvästi nykyistä parempi, sillä juuri yksisuuntaisuus mahdollistaisi nykyisen katkeilevan verkon jatkuvuuden.
Lisäksi tiukat mutkat risteysalueilla olisi mahdollista oikoa, sillä enää ei tarvitse miettiä miten tätä voidaan käyttää vastasuuntaan. Liittymäturvallisuus, joissa nykyään tapahtuu 80% kaikista onnettomuuksista, muuttuisi sekä turvallisemmaksi että yksinkertaisemmaksi. Tonttiliittymistä ei varsinaista onnettomuustilastoa käsittääkseni ole, mutta vain varovainen pyöräilijä on usein se, joka tällä hetkellä on valmis väistämään ja pysähtymään, sillä autoilijan huomio on keskittynyt vain vasemmalle hänen kääntyessä oikealle. Eli jatkossa pyöräilijäkin tulisivat vain vasemmalta. Tietenkin tämän järjestelmän muutos vaatisi valtavasti ennakkomarkkinointia, mutta muuttuihan koko ruotsin ajosuunnat yhtenä yönä., eikä sekään ollut mahdotonta, vaikka autotkin olivat väärinpäin parkissa muutoksen jälkeisenä aamuna.
Nostetaan laatua tulevaisuudessa
Tämä ratkaisu ei ole mikään vippaskonsti sille, että tulevaisuudessa emme tarvitsisi parempia väyliä. Tämän tarkoitus on helpottaa priorisointia, sekä tuoda esille pyöräilymäärien kehitys ja se, että tämän kaltaiset 1.2-1.5 metriä leveät väylät voivat olla riittämättömiä tulevaisuudessa. Kaupunkisuunnittelulautakunta leikkasi vuosille 2015 ja 2016 suunniteltua edistämisohjelmarahaa 4 miljoonaa, eli nyt päätetyillä 14 miljoonalla pitää jättää joitan suunniteltuja hankkeita tekemättä. Toisaalta yhteenkään jo olemassa olevaan pyörätiehen hankerahoja ei ole suunniteltu noina vuosina käytettävän. Milloin näitä on sitten tarkoitus muokata? Aikoinaan kun tätä asiaa kysyin, vastaus oli ”että sitä mukaa kun uusien [pyöräteiden] myötä yksisuuntaisuus lisääntyy, muutetaan myös lähellä olevia vanhoja. Liittymäkohdat ovat liian huonoja nyt muutettavaksi.”
Liian huonoja? Nehän ovat juuri niitä samoja, joita nyt yritetään ajaa vieläpä molempiin suuntiin vastaantulijoita väistellen. Myöhemmin voidaan suorittaa yksittäisinä tai tele-, lämpö, kaasu- tai sähkökaivuun aikaisina muutoksia pysäkkialue- ja risteyskorjauksia, kolmitasoista erottelua ym. hyviä ulkomailta opittua käytäntöjä. Nyt vain muutos aikaiseksi, niin lupaan että pyöräijät oppivat ajamaan niillä, sekä tulevat vaatimaan niitä lisää. Muutos ei synny tällä blogitekstillä, nyt tarvitaan joukkoja niitä vaatimaan.
Ajelin myös Sörnäisten rantatietä, Aleksis Kiven katua, Teollisuuskatua ja Paciuksenkatua. Niissäkin kulkee molemmin puolin jo valmiiksi kaksisuuntaiset pyörätiet, jotka olisivat helposti ja halvalla muutettavissa yksisuuntaiseksi.
Kriittinen pyöräretki jälleen tänään. Kokoontuminen Narinkkatorilla/Pyöräkeskuksella kello 17:30, startti kohti kampuksia kello 18. Ajetaan me ensin, että tulevaisuudessa myös opiskelijat voisivat ajaa helposti, mukavasti ja hyvin viitoitettuna.