Jyväskylän kaupungin palautepalvelu on ottanut huiman harppauksen eteenpäin. Aikaisemman pelkän palautelomakkeen tilalle on kehitetty havainnollinen karttapalvelu, jonka kautta on mahdollista lukea myös muita lähetettyjä palautteita sekä vastaukset palautteisiin. Palautepalveluun toivotaan kommentteja, kiitoksia, kysymyksiä, moitteita tai toimenpide-ehdotuksia. Liikennejärjestelyiden osalta aiheellista palautetta löytyykin jo jonkin verran.
Palautetta on helppo antaa, jolloin jokainen kaupunkilainen voi vaikuttaa oman elinympäristönsä toimivuuteen sekä liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen. Kynnys antaa palautetta madaltuu tämänkaltaisten palveluiden kautta ja vastausten positiivinen sävy luo uskoa muutokseen. Tämänkaltaista toimintaa kaupunkiin onkin kaivattu!
Erinomaista toimintaa Jyväskylältä ja siellä on myös tälläinen mobiilisoftakin käytössä.
http://www.mobiilikunta.fi/lataa.php?city=jyvaskyla
Helsingissä olemme myös kehittämässä näitä palautepalveluita. Yhtenä osana teemmme kaupungin palautejärjestelmään rajapintaa, joka mahdollista ulkopuolisten web/kännykkä palveluiden tekemisen, joilla voi lähettää helposti palautetta kaupungille. Tällä tavalla pystytään tavoittamaan kaupunkilaisia vielä paremmin.
Toivottavasti Jyväskylässä tehdään myös tulevaisuudessa tälläistä ja toivottavasti myös kaupunkien välinen yhteistyö toimisi hyvin, jotta saisimme eri kaupunkeihin samanlaiset rajapinnat (esim. http://open311.org/). Tämä helpottaisi huomattavasti ulkopuolisten palvelujen tekemistä eri kaupunkeihin.
Terveisin, Jaakko Rajaniemi
Projektisuunnittelija
Talous- ja suunnittelukeskus, Tietotekniikkaosasto
Pl 21 (Pohjoisesplanadi 15-17 B)
00099 Helsingin kaupunki
Puh. (09) 31025751, GSM 040 5165931
jaakko.rajaniemi@hel.fi
Unohdin mainita, että tätä rajapintatyötä tehdään CitySDK nimisessä EU-hankeessa ja sen etenemistä voi seurata esim. Facebookissa https://www.facebook.com/CitySDKHelsinki.