Konsulttiyhtiö Ramboll on laatinut kaupungin toimeksiannosta Jyväskylän keskustan liikennesuunnitelman. Suunnitelmassa on monia hyviä elementtejä ja ehdotuksia, mutta pyöräilyn kannalta suunnitelma on puutteellinen ja vanhanaikainen – riittävän merkittäviä muutoksia keskustan nykyisiin pyöräilyolosuhteisiin ei ehdoteta.
Suunnitelman puutteita on tarkasti eritelty aiemmin Kaupunkifillarin kirjoituksessa ja JYPS:in 20-sivuisessa lausunnossa.
Kritiikistä huolimatta kaupunkirakennelautakunta hyväksyi suunnitelman kokouksessaan 2.5. Pyöräilyolosuhteisiin piti palata myöhemmin yksityiskohtaisten katusuunnitelmien ja laadittavan pyöräilyn toimenpideohjelman yhteydessä.
Mielestämme keskeneräistä ja puutteellista suunnitelmaa ei kuitenkaan ollut järkevää hyväksyä. Kukaan ei esimerkiksi pystynyt kertomaan, miten toimitaan, jos vaikkapa pyöräilyn toimenpideohjelmassa esitetään keskustaan aivan toisenlaista pyöräväyläverkkoa ja toisenlaisia pyöräväyliä. Kuinka paljon olisi edes mahdollista muuttaa liikennesuunnitelman ehdotuksia? Pyöräväyläratkaisuthan mm. vaikuttavat myös auto- ja kävelyväylien järjestelyihin. Emme halunneet joutua tilanteeseen, jossa puutteellinen liikennesuunnitelma estää myöhemmin ehdottavien hyvien pyöräilyratkaisuiden toteuttamisen.
Liikennesuunnitelma eteni Jyväskylän kaupunginhallituksen käsittelyyn 21.5. Otimme etukäteen yhteyttä useille tahoille suunnitelman uudelleen laatimisen puolesta – ja kaupunginhallitus ansiokkaasti palauttikin suunnitelman yksimielisesti uudelleen valmisteluun! Tätä voi pitää ehdottomana voittona ja merkittävänä saavutuksena pyöräilyn kannalta. Enää huono pyöräsuunnitelma ei edennyt läpihuutojuttuna kaupungin hallinnossa.
Seuraavaksi odotetaan sitä, miten liikennesuunnitelmaa muutetaan.
Ehkä tässäkin kannattaa pelkän odottelun sijaan vielä olla yhteydessä kaupungin / Rambollin suuntaan. Voitto kyllä, mutta tavoitetilana on tietysti, ettei tarvitse mennä lautakunta- saatika kaupunginhallitusvaiheessa enää peruuttamaan, vaan pyöräilyn osalta suunnitelmat ovat reilassa jo sinne mentäessä.
Vaikuttajien pyöräilyllä kaupungin liikennesuunnittelusta vastaava virkamies ehdottikin menettelyä, että jatkossa pyöräilijät voisivat auditoida suunnitelmia jo varhaisemmassa vaiheessa. Kaikki jyväskylän pyöräilyolojen kehittämisestä kiinnostuneet tervetuloa JYPS:n ylläpitämälle liikenne -sähköpostilistalle, missä tulevaisuudessa näistä asioista keskustellaan: http://jyps.info/mailman/listinfo/liikenne_jyps.info (listalle saa liittyä, vaikkei olisi JYPS:n jäsen)
Erinomaista.
Liikennesuunnitelmien auditointi aikaisessa vaiheessa kuullostaa parhaalta ratkaisulta. Sen lisäksi uudelleenkäsittely on mahtava asia. Tulee halvemmaksi tehdä väylät kerralla oikein, kuin yrittää paikkailla jälkeenpäin huonojen suunnitelmien jälkiä.
Kiitos teille ahkerille puurtajille, näin arkipyöräilijän vinkkelistä!