Talven kulku on jo kääntynyt kohti kevättä, mutta vielä ehditään luoda katsaus Jyväskylän keskusta-alueen pyöräparkkien talvikunnossapitoon. Kuvamateriaalia parkeista on kertynyt pitkin talvea.
Jotta talvipyöräily olisi sujuvaa ja miellyttävää, niin talvella pyöräparkkien pitäisi näyttää suuresti samalta kuin kesälläkin. Pyörät pitäisi saada helposti pysäköityä myös talvisin. Lumiset tai muuten hoitamattomat parkit vaikeuttavat ja vähentävät talvipyöräilyä merkittävästi. Katsotaanpa siis miten Jyväskylän pyöräparkit – ja parkkien talvikunnossapito – ovat selvinneet tästä haasteesta.
Kuvat on otettu lähinnä sattumanvaraisesti kaupungilla liikuttaessa. Yhtäkään kuvaa ei ole taidettu ottaa edes samana päivänä lumisateen jälkeen.
KAUPUNGIN YLLÄPITÄMÄT JA MUUT JULKISET PARKIT
Asema-aukio
Väinönkatu, Kauppakulman edusta
Väinönkadun yläosa
Puistokatu, Puistokoulu
Yliopistonkatu, torin reunus
Yliopistonkatu, torin viereinen keskisaareke
Yliopistonkatu, keskisaareke Asemakadunkärjen luona
Kilpisenkatu
Kauppakatu, Kirkkopuiston laita
Kauppakatu, Gummeruksenkadun lähellä
Kauppakatu, ravintola Katriinan edusta
Kauppakatu, pizzeria Marian edusta
Seminaarinkatu, yliopiston kirjaston edusta
Edeltävät kuvat ovat esitelleet kaupungin ylläpitämiä parkkeja. Yliopiston alueesta, kuten kirjaston edustasta, vastaavat yliopiston tilapalvelut ja Suomen Yliopistokiinteistöt Oy.
Olen tarkastellut yliopiston pyöräpysäköintiä aiemmin Kaupunkifillarin jutussa, joka löytyy täältä.
YKSITYISTEN YLLÄPITÄMÄT PARKIT
Tähän asti esitellyt parkit ovat olleet julkisten tahojen, pääasiassa kaupungin, ylläpitämiä. Ovatko yksityiset tahot ottaneet talvipyöräilyn julkisia toimijoita paremmin huomioon?
Kauppakatu, K-Kauppa Kympin edusta
K-Kauppa Kymppi on tietääkseni Jyväskylän keskusta-alueen ainut liike, joka on toteuttanut pyöräparkin edustalleen. Muut liikkeidenkin luona olevat oikeat parkit (ei vain halpisteline jossain nurkassa) ovat kaupungin toteuttamia (tosin yritykset ovat joissain tapauksissa maksaneet osan kustannuksista).
Keskustie
Taloyhtiöt ylläpitävät pyöräparkkeja lähinnä asukkaidensa tarpeisiin. Keskustien taloyhtiöt edustakoot tässä katsauksessa näitä yksityisiä kiinteistöjä. Muuallakin pyöräparkkien talvikunnossapitotilanne vaikuttaa olevan pääosin samanlainen kuin Keskustiellä.
HYVIÄ RATKAISUITA
Edeltävän kuvakavalkadin ja muiden havaintojen perusteella voitaneen todeta, ettei Jyväskylän keskustan alueella pyöräparkkeja käytännössä hoideta talvisin. Parkkien toteutuksessakaan ei ole pääsääntöisesti mitenkään otettu huomioon talvisia olosuhteita.
Onneksi muutama hyvä poikkeus vahvistaa säännön. Miten pyöräparkki pitäisi Suomen olosuhteissa toteuttaa? Ja miten sitä pitäisi hoitaa?
Hyvä rakenne: Hannikaisenkatu, vanha asema
Kaupunki on toteuttanut vanhan juna-aseman luokse yhden Jyväskylän parhaista pyöräparkeista.
Hyvä rakenne: Urhonkatu, Sinetti-rakennuksen edusta
Valtion virastotalo Sinetin edustalla on varsin toimiva pyöräparkki. Parkki on yhdistetty rakenteellisesti Sinettiin.
Hyvä rakenne: Väinönkatu, Kauppakulman edusta
Myös tämä parkki on yhdistetty rakenteellisesti viereiseen rakennukseen. Kaupunki toteutti parkin viime vuonna.
Hyvä hoito: Vapaudenkatu, Asemakadun kulmaus
Vapaudenkadulla, Asemakadun risteyksen lähellä on ilmeisesti yksityisen kiinteistöyhtiön hoitama pyöräparkki.
Katulämmitys tukee talvipyöräilyä merkittävästi. Lämmitetyillä alueilla ei tarvitse järjestää lumenluontia tai hiekoitusta.
Katulämmityksen etuja: Asemakadun kävelykatu
JOHTOPÄÄTÖKSIÄ
Pyöräparkkien suunnittelussa ja toteuttamisessa on Suomessa vielä paljon puutteita (ks. lisää esim. täältä), mutta talvisin parkkeja ei pidetä kunnossa pääsääntöisesti lainkaan. Parkit hautautuvat lumien alle, ja pahimmissa tapauksissa aura-autot suorastaan kasaavat lunta parkkien ja parkkiin sijoitettujen pyörien päälle. Myös tämä artikkeli todistaa näistä vakavista ongelmista. Usein ainut paikka pyörälle talvisin on lumihanki – tai kotitalli.
Kuinka paljon hyödyttää aurata pyöräväyliä, jos ja kun pyöriä ei usein saa pysäköityä mihinkään? Tilanne on yhtä absurdi kuin jos autojen parkkipaikkoja ei aurattaisi talvisin – talviautoilu vähenisi varmasti. Myöskään talvipyöräilyn lisääntymisestä on turha haaveilla ennen pyöräparkkien kunnossapidon kohentumista.
Onneksi löytyy myös hyviä ratkaisuita. Sekä hyvästä talvihoidosta että erityisesti toimivista rakenteellisista ratkaisuista kannattaa ottaa mallia.
Jaa artikkeli!
5 thoughts on “Keskusta-alueen pyöräparkkien talvikunnossapidosta”
Asiallista kirjoitusta kaupungin pyöräparkkien ongelmista. Suunta parkkien kehityksessä on oikea, mutta tuo talvikunnossapito on laiminlyöty liian monessa paikassa. Varsinkin opiskelijat käyttävät pyöriään vuoden ympäri, mikä aiheuttaa kunnossapitopainetta varsinkin kampusalueiden pyörätelineisiin. Vielä jos yliopisto tajuaisi tämän, niin olisi hyvä. Mattilanniemessä ja Ylistöllä pyöräparkkien kunnossapito on varsin heikkoa, aivan kuten Seminaarinmäelläkin.
Mutta onneksi joukossa on myös vuoden ympäri toimivia parkkeja, kuten Sokoksen nurkilla olevat uudemmat telineet.
Mitä ilmeisimmin yrityksillä löytyisi mahdollisuus haalia asiakkaita pyöräparkkien kautta. Keskusta-alueella ei ole kovaa kilpailua kaupungin parhaasta pyöräparkista.
Mitä tulee kustannuksiin, niin terveyttä edistävät vaikutukset ohittavat helposti pyöräilyyn kohdistuvat kustannukset. Väylät ovat paljon halvempia rakentaa ja ylläpitää kuin autojen infrastruktuuri sekä parkkipaikat maksavat vain murto-osan autojen vastaavista. Näiden lisäksi väärin pysäköityjä pyöriä varten ei tarvitse hankkia pysäköinninvalvojia ja hinauskalustoa.
Kaupungin kannattaisi panostaa edes hieman myös talvipyöräilyyn. Katosten rakentaminen vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta, jos ne pystytään rakentamaan siten ettei katoksesta tule juoppojen julkivessaa.
Tämä on äärimmäisen surullista katseltavaa näin lautakunnan jäsenen silmin ja täysin anteeksiantamatonta. Otan asian esille huomisessa kokouksessa ja vaadin että tästä lähtee nootti ylläpitäjälle ja että asiaan puututaan välittömästi.
Tämän asian tulisi olla kunnossa itsestäänselvästi ja kadunkunnossapidon olisi pitänyt tämä asia huomata korjata tilanne sanomattakin.
Mutta kysyisin teiltä, että kun puute on huomattu, miksei siitä ole tiedotettu meitä lautakunnanjäseniä tai vastaavia virkamiehiä?
Me tuomme joka kokouksessa (jokatoinen tiistai) esiin kaupunkilaisten meille tuomia puutteita ja ne pyritään korjaamaan välittömästi. Tähänkin asiaan olisi saanut jo heti alkuun muutoksen, jos asiasta olisi vain tiedetty.
Itse en raskaudestani johtuen ole harrastanut talvipyöräilyä tänä talvena, ja siitä syystä en itse ole huomannut puutteita asiassa, myönnän että olisi tästä huolimatta minun pitänyt asia huomata, vaikka en hetkeen itse olekkaan käyttänyt pyskäköintipaikkoja.
Arvostan kovasti kaupungin ahkeria polkupyöräilijöitä, ja aktiivista yhdistystä sen tukena. Yhdistystä tullaan kuulemaan kaupungin uuden liikennesuunitelman johdosta ja monissa muissakin pyöräilyyn vaikuttavissa jutuissa jatkossakin ja haluaisinkin kiittää tästä hyvästä yhteydenpidosta esillä oleviin asioihin. Toivon, että uskallatte olla yhteydessä suoraan meihin lautakunnan jäseniin tai virkamiehiin akuuteissa asiaoissa, jotta asioihin voidaan vaikuttaa aina heti, ennenkuin varsinaista isoa ongelmaa näistä kerkiää muodostumaan.
Itse haluan kaupungin, jossa pyöräily on turvallista, helppoa ja vaivatonta, myös talvisin. Nyt tämä ei toteudu, mutta keskustan uuden liikennesuunnitelman myötä siihen tulee muutos huomattavasti parempaan päin.
yst.terv. Salla Saaranen, SDP
Kaupunginrakennelautakunann jäsen
mahtavaa, että lautakuntalaisena löysit viestin täältä ja siihen puutuit, vaikka emme (puhun nyt Jyväskylän pyöräilyseuran JYPS:n pyöräilyn edistämisestä vastaavana) ymmärtäneetkään suoraan lautakuntalaisille viestiä.
Mielellämme kehittäisimme vuoropuhelua lautakuntalaisten, pyöräilyaktiivien ja virkamiesten kesken. Pyöräilyaktiivien joukossa on monenlaista asiantuntemusta ja useinmiten myöskin joku, jolla on aikaa ja halua asioihin paneutua. Parhaimmillaan tämä voisi toimia myös lautakuntalaisten apuna.
Yksi Espoosta kopioitu malli voisi olla sellainen, että pyöräilyn edistämisen omaksi asiakseen tuntevat, mutta kiireiset lautakuntalaiset voisivat heittää sähköpostitse vinkkiä pyöräilyseuran ylläpitämälle liikenne-listalle, että: ” katsokaapas tämä asia/suunnitelma, joka on tulossa lautakuntaan ensiviikolla, onko jotain huomioita pyöräilynäkökulmasta?”
JYPS:llä ei vielä ole tällaista liikenne-listaa, mutta sen perustaminen on ajankohtaista nyt, kun liikenteen kehittämisestä kiinnostuneita alkaa olla riittävästi pyöräilijäpiireissä. Listan ei tietenkään tarvitse olla vain JYPS:n jäsenille.
Lumiasia on nyt viety eteenpäin ja sitä selvitetään. Ja tietenkin korjataan tilanne!
Toivottavasti nämä tälläiset eivät enää pääse toistumaan.
Vuoropuhelu on tärkeää, koska teiltä käyttäjiltähän se oikea palaute ja kehittämisideat tulevat, olisi hienoa kuulla teidän mielipiteitänne enemmänkin, olisiko minun mahdollista joskus tulla kokoukseenne tai johonkin tapaamiseenne?
Liikennelista kuulostaa hyvälle!
Päätettävistä asioista lähtee aina medialle ennakkotiedot, mielestäni tekin voisitte niitä pyytää! Voisitte katsoa onko teille kiinnostavia asioita esityslistalla ja sitten vaikka soittaa meille lautakunnan jäsenille ja antaa suoraa palautetta, minut saa myös listalle lisätä. Ja meidän demari-ryhmään voi ainakin rohkeasti olla yhteydessä.
(Ja kuiskaan, katselkaa uuden rakennettavan lutakon pyöräteitä ja antakaa palautetta! Omasta mielestäni tuleva konserttisali vaarantaa jalankulkiat ja tekee aukiosta niin ahtaan, ettei sinne pyörällä mahdu, sen olessa kuitenkin työmatkapyöräilijöiden oletettavan reitin varrella, kunhan työt saadaan valmiiksi .)
Asiallista kirjoitusta kaupungin pyöräparkkien ongelmista. Suunta parkkien kehityksessä on oikea, mutta tuo talvikunnossapito on laiminlyöty liian monessa paikassa. Varsinkin opiskelijat käyttävät pyöriään vuoden ympäri, mikä aiheuttaa kunnossapitopainetta varsinkin kampusalueiden pyörätelineisiin. Vielä jos yliopisto tajuaisi tämän, niin olisi hyvä. Mattilanniemessä ja Ylistöllä pyöräparkkien kunnossapito on varsin heikkoa, aivan kuten Seminaarinmäelläkin.
Mutta onneksi joukossa on myös vuoden ympäri toimivia parkkeja, kuten Sokoksen nurkilla olevat uudemmat telineet.
Mitä ilmeisimmin yrityksillä löytyisi mahdollisuus haalia asiakkaita pyöräparkkien kautta. Keskusta-alueella ei ole kovaa kilpailua kaupungin parhaasta pyöräparkista.
Mitä tulee kustannuksiin, niin terveyttä edistävät vaikutukset ohittavat helposti pyöräilyyn kohdistuvat kustannukset. Väylät ovat paljon halvempia rakentaa ja ylläpitää kuin autojen infrastruktuuri sekä parkkipaikat maksavat vain murto-osan autojen vastaavista. Näiden lisäksi väärin pysäköityjä pyöriä varten ei tarvitse hankkia pysäköinninvalvojia ja hinauskalustoa.
Kaupungin kannattaisi panostaa edes hieman myös talvipyöräilyyn. Katosten rakentaminen vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta, jos ne pystytään rakentamaan siten ettei katoksesta tule juoppojen julkivessaa.
Tämä on äärimmäisen surullista katseltavaa näin lautakunnan jäsenen silmin ja täysin anteeksiantamatonta. Otan asian esille huomisessa kokouksessa ja vaadin että tästä lähtee nootti ylläpitäjälle ja että asiaan puututaan välittömästi.
Tämän asian tulisi olla kunnossa itsestäänselvästi ja kadunkunnossapidon olisi pitänyt tämä asia huomata korjata tilanne sanomattakin.
Mutta kysyisin teiltä, että kun puute on huomattu, miksei siitä ole tiedotettu meitä lautakunnanjäseniä tai vastaavia virkamiehiä?
Me tuomme joka kokouksessa (jokatoinen tiistai) esiin kaupunkilaisten meille tuomia puutteita ja ne pyritään korjaamaan välittömästi. Tähänkin asiaan olisi saanut jo heti alkuun muutoksen, jos asiasta olisi vain tiedetty.
Itse en raskaudestani johtuen ole harrastanut talvipyöräilyä tänä talvena, ja siitä syystä en itse ole huomannut puutteita asiassa, myönnän että olisi tästä huolimatta minun pitänyt asia huomata, vaikka en hetkeen itse olekkaan käyttänyt pyskäköintipaikkoja.
Arvostan kovasti kaupungin ahkeria polkupyöräilijöitä, ja aktiivista yhdistystä sen tukena. Yhdistystä tullaan kuulemaan kaupungin uuden liikennesuunitelman johdosta ja monissa muissakin pyöräilyyn vaikuttavissa jutuissa jatkossakin ja haluaisinkin kiittää tästä hyvästä yhteydenpidosta esillä oleviin asioihin. Toivon, että uskallatte olla yhteydessä suoraan meihin lautakunnan jäseniin tai virkamiehiin akuuteissa asiaoissa, jotta asioihin voidaan vaikuttaa aina heti, ennenkuin varsinaista isoa ongelmaa näistä kerkiää muodostumaan.
Itse haluan kaupungin, jossa pyöräily on turvallista, helppoa ja vaivatonta, myös talvisin. Nyt tämä ei toteudu, mutta keskustan uuden liikennesuunnitelman myötä siihen tulee muutos huomattavasti parempaan päin.
yst.terv. Salla Saaranen, SDP
Kaupunginrakennelautakunann jäsen
Salla Saaranen,
mahtavaa, että lautakuntalaisena löysit viestin täältä ja siihen puutuit, vaikka emme (puhun nyt Jyväskylän pyöräilyseuran JYPS:n pyöräilyn edistämisestä vastaavana) ymmärtäneetkään suoraan lautakuntalaisille viestiä.
Mielellämme kehittäisimme vuoropuhelua lautakuntalaisten, pyöräilyaktiivien ja virkamiesten kesken. Pyöräilyaktiivien joukossa on monenlaista asiantuntemusta ja useinmiten myöskin joku, jolla on aikaa ja halua asioihin paneutua. Parhaimmillaan tämä voisi toimia myös lautakuntalaisten apuna.
Yksi Espoosta kopioitu malli voisi olla sellainen, että pyöräilyn edistämisen omaksi asiakseen tuntevat, mutta kiireiset lautakuntalaiset voisivat heittää sähköpostitse vinkkiä pyöräilyseuran ylläpitämälle liikenne-listalle, että: ” katsokaapas tämä asia/suunnitelma, joka on tulossa lautakuntaan ensiviikolla, onko jotain huomioita pyöräilynäkökulmasta?”
JYPS:llä ei vielä ole tällaista liikenne-listaa, mutta sen perustaminen on ajankohtaista nyt, kun liikenteen kehittämisestä kiinnostuneita alkaa olla riittävästi pyöräilijäpiireissä. Listan ei tietenkään tarvitse olla vain JYPS:n jäsenille.
Mitä mieltä olette ehdotuksesta?
Lumiasia on nyt viety eteenpäin ja sitä selvitetään. Ja tietenkin korjataan tilanne!
Toivottavasti nämä tälläiset eivät enää pääse toistumaan.
Vuoropuhelu on tärkeää, koska teiltä käyttäjiltähän se oikea palaute ja kehittämisideat tulevat, olisi hienoa kuulla teidän mielipiteitänne enemmänkin, olisiko minun mahdollista joskus tulla kokoukseenne tai johonkin tapaamiseenne?
Liikennelista kuulostaa hyvälle!
Päätettävistä asioista lähtee aina medialle ennakkotiedot, mielestäni tekin voisitte niitä pyytää! Voisitte katsoa onko teille kiinnostavia asioita esityslistalla ja sitten vaikka soittaa meille lautakunnan jäsenille ja antaa suoraa palautetta, minut saa myös listalle lisätä. Ja meidän demari-ryhmään voi ainakin rohkeasti olla yhteydessä.
(Ja kuiskaan, katselkaa uuden rakennettavan lutakon pyöräteitä ja antakaa palautetta! Omasta mielestäni tuleva konserttisali vaarantaa jalankulkiat ja tekee aukiosta niin ahtaan, ettei sinne pyörällä mahdu, sen olessa kuitenkin työmatkapyöräilijöiden oletettavan reitin varrella, kunhan työt saadaan valmiiksi .)
yst.terv. Salla Saaranen
salla.saaranen(a)gmail.com
040-5759157