Ensi viikolla 15.12.2011 klo 18-20 järjestetään Liikkuvan Arjen Design (LAD) – asemaseudut työpaja Suomen ympäristöopisto Syklin tiloissa (Malmin kauppatie 8 B, 4. krs).
Pyöräilyyn ja toimivaan kaupunkiympäristöön liittyvät olennaisesti suunnittelu ja muotoilu. On loistavaa, että Liikkuvan Arjen Design-tyypit ovat ottaneet pohdintansa kohteeksi juuri asemanseutujen kehittämisen. Pilottiprojektiksi on valittu Malmin asema. Valistunut fillari- ja designväki, kipin kapin, käykää postailemassa älykkäitä ideoita: https://www.facebook.com/LiikkuvanArjenDesign?sk=app_190322544333196
Itse osallistuin muutama kuukausi LAD-avausseminaariin, missä puhuttiin fiksuja. Ymmärtääkseni projekti pyrkii suunnittelemaan paikallisesti toimivia ratkaisuja. Niin Kaupunkifillarissa kuin lukemattomilla muilla foorumeilla on keskusteltu viestiketjukaupalla junista, pyöristä sekä epäsopivista rajapinnoista. LAD vaikuttaa mielestäni sopivalta alustalta kommentoida, World Design Capitalinkin logo vilahtaa.
”Yhteiset asemat -osaprojektissa kehitetään Malmin aseman ympäristöä esteettömäksi ja turvalliseksi muotoilun ja taiteen keinoin. Syklin koordinoima osaprojekti toteutetaan yhteistyössä Malmin aseman käyttäjien, VR:n, Liikenneviraston ja Metropolian opiskelijoiden kanssa.” (LAD)
Itseäni lämmittäisi kovasti, jos designaamalla saisi viihtyisän ja värikkään asemaympäristön sekä funktionaaliset pyöräjärjestelyt.
Kaupunginosien elävöittäjät ja kaupunkisosiologit, Malmi haltuun! Mitä pitäisi tehdä? Kantakaa kortenne kekoon ja/tai menkää itse tuolloin 15.12. illalla Malmille. Ken tietää, jos prosessi Malmilla natsaa, siitä voi olla hyvä ottaa mallia muillekin asemille. Jos ei…
Tilaa LAD-uutiskirje: https://wiki.metropolia.fi/display/lad/Liikkuvan+Arjen+Design+-+joulukuu+2011
Joskus nyppii järjetön päällekäisyys, kuten juuri nyt. Se lamauttaa mielenkiinnon ja halvaannuttaa toiveen paremmasta hyvin organisoidusta asukaslähtöisestä suunnittelusta, missä ammattilaiset (KSV) tekevät oikeasti yhteistyötä kaupunginosan aktiivien kanssa.
Siis onko tässä mitään järkeä?
http://www.hel.fi/hki/Ksv/fi/Uutiset/malmi_bullhorn_suunnittelukilpailu
http://lahioprojekti.hel.fi/uutinen/kansainv%C3%A4linen-suunnittelukilpailu-malmin-asemalla
Meilläkin on oma projekti, siitä tulee juttu posterousiin lähiaikoina. Joskus projektissa oleminen hieman väsyttää, kun virkamiesten ja poliitikkojen mielipidettä ei toistaiseksi keskeneräiseen työhön ole saatu. Aina kun ei tiedä, mitä Helsingissä hyviltä pyöräilyolosuhteilta halutaan ja mikä on mahdollista ja mikä poliittisesti mahdotonta. Ihmeellisiä virkamiesselityksiä on kuultu myös tuon projektin osalta. Mutta ehkä erikoisin kaikista oli ”Leppävaara case”, suuren kavelymäärän takia laillista pyöräilyä ei pidä erottaa kävelijöistä?? Ja juuri tuota samaa pelkään vastaukseksi meidän projektissa. Ja kuinkakohan monesta asiasta pitääkään tehdä selvitystyö? Puolen vuoden päästä pitäisi tuon olla paketissa. Pyöräilyviikolla lanseeraus ja kesäkuussa valmiin suunnitelman luovutus kaupungille.
Halutaanko parempaa pyöräilyä vuonna 2012 – sitä en vielä tiedä. Mutta oli mikä vaan projekti, niin yhteistyötä pitäisi olla.