Jyväskylän keskustan Asemakatu Kauppakadun kävelykadun molemmin puolin on juuri remontoitu. Vapaudenkadun ja Kauppakadun välinen osuus remontoitiin autovaltaisesta kadusta kävelykaduksi ja Kauppakadun ja Yliopistonkadun välinen osuus pihakaduksi. Samalla uusittiin mm. pyöräparkkeja. Remonttiin liittyvät suunnitelmat löytyvät täältä.
Asemakadun remontti on monelta kannalta erinomainen asia. Käveleminen ja pyöräileminen ovat helpottuneet merkittävästi, ja moottoriliikenteen vähenemisen myötä katuosuudet ovat aiempaa rauhallisempia, turvallisempia ja viihtyisämpiä. Asemakatu on muuttunut läpikulkureitistä myös oleskelutilaksi ja asukkaiden yhteiseksi olohuoneeksi. Tällaisen ihmisystävällisen katutilan pitääkin olla keskusta-alueella tavoitteena. Remontti lisää elämää Asemakadulla ja samalla koko keskustan elinvoimaisuutta ja kiinnostavuutta. Katsotaanpa hieman tarkemmin.
Artikkelin alussa esitellään remontin tuloksia yleisesti, tämän jälkeen pyöräparkkeja, pyöräparkkien ongelmakohtia ja parannusehdotuksia sekä lopuksi liittymistä muuhun pyöräväyläverkostoon parannusehdotuksineen.
Pyöräparkit
Remontoiduilla osuuksilla oli ennen yksi pyöräparkki Kauppakadun Kompassin alapuolella, isojen kivipaasien välissä. Remontissa tämä parkki poistettiin. Uusia parkkeja rakennettiin kolme: kadun alaosaan Vapaudenkadun lähelle, Sokoksen edustalle ja yläosaan Yliopistonkadun lähelle.
Asemakadun telineitä on esitelty tarkemmin aiemmassa blogitekstissä, joka löytyy täältä.
Pyöräparkkien ongelmakohtia ja puutteita
Asemakadun muuttuminen kävelykaduksi ja pihakaduksi on siis erinomainen asia, ja kokonaisuutena remontti on myös varsin onnistunut. Katuosuuksille on kuitenkin vielä jäänyt jonkin verran puutteita, jotka toivottavasti korjataan keväällä muiden viimeistelytoimenpiteiden ohessa. Aloitetaan ongelmakohtien käsittely pyöräparkeista.
Pyöräparkkiongelmien ratkaiseminen
Ja mitä parkkiongelmille voisi tehdä?
Entä mihin loput pyörät laitettaisiin? Tuntuu olevan niin, että kyllä keskustaan pyöräiltäisiin, jos vain parkkitilaa olisi riittävästi. Kauppakadun ja Asemakadun nykyisille kävely- ja pihakatuosuuksille kaikki pyörät eivät vain mitenkään mahdu. Väinönkadulle on varmastikin tulossa lisätilaa pyörille sen muuttuessa kävelykaduksi tulevina vuosina, samoin rakennettavaan Kauppakulman parkkihalliin on tulossa tilaa useammalle sadalle pyörälle, mutta entä jos – tai kun – nämäkään paikat eivät riitä?
Ehdotan, että Asema-aukio poistetaan autopysäköintikäytöstä kokonaan. Tilalle voisi rakentaa viihtyisän oleskeluaukion vaikkapa suihkulähteineen sekä tyylikkään ison kaksikerroksisen pyöräparkkirakennuksen. Parkkirakennus voisi edustaa samaa suunnittelua kuin Wilhelmiinan konditorian rakennus. On olennaisen tärkeää järjestää laadukasta katettua pysäköintitilaa, kun ympärivuotista pyöräilyä halutaan edistää.
Kannattaisi myös selvittää mahdollisuudet rakentaa maanalainen pyöräpysäköintilaitos vaikkapa Asemakadun kävelykadun alle, Sokoksen ja Forumin väliin. Pyöräparkki voisi yhdistyä nykyiseen Forumin parkkihalliin. Parkkiin voisi olla hissi tai luiska Asemakadun kävelykadulta. Tällaisia maanalaisia parkkeja on toteutettu eri puolilla maailmaa.
Parkkiratkaisut voisivat kokonaisuudessaan toimia jopa kansainvälisinä Jyväskylän vetonauloina.
Liittyminen muuhun pyöräväyläverkostoon
Pyöräparkkien lisäksi Asemakadulla on ongelmia liittymisessä muuhun katuverkostoon. Ongelmat helpottivat remontissa jonkin verran, mutta Asemakadun ja Yliopistonkadun risteyksessä tilanne meni jopa huonompaan suuntaan.
Asemakadun ja Yliopistonkadun risteyksen ongelmien ratkaiseminen
Mitä Asemakadun ja Yliopistonkadun risteykselle sitten voisi tehdä, jotta pyöräileminen olisi sujuvaa, luontevaa ja turvallista? Näin keskeisellä reitillä nykyiset järjestelyt eivät ole hyväksyttäviä.