Yleinen

Pyöräretkireitit Helsingissä-lista?

sunnuntai, 6. marraskuuta 2011

Löysin täältä paikallisisa pyörälenkkejä kuvailevan sivuston http://www.inl.org/bicycle/routes.html .

Yritin tietysti heti etsiä pääkaupunkiseudulta vastaavaa, mutta en löytänyt. Jos tällaista ei todellakaan ole, voisi sitä ruveta kehittelemään vaikka tämän blogin yhteyteen. Olennainen suunnitteluohje, minusta on, että lenkin alku ja loppupisteen tulisi olla jossakin sellaisessa paikassa minne pääsee pyörän kanssa julkisilla (Metro/lähijuna).

Sisältö tulisi olemaan aika staattista, joten sen voisi kääntää turisteja varten myös englanniksi.

Parasta tässä hommassa on, että toteuttamisen esteitä (hallinto/byrokratia) ei ole.

6 thoughts on “Pyöräretkireitit Helsingissä-lista?

  1. Kumpikaan noista ei ole ihan sitä mitä hain takaa. Kartalle piirretty lenkki ei ole vielä reittikuvaus mikä houkuttelisi lähtemään, ja mielenkiintoisten paikkojen merkkaaminen kartalle on tietysti arvokata, mutta sekään ei vielä kerro hyvää pyöräreittiä. Jos vertaatte noita lähettämäni linkin kuvauksiin, ero on aika iso.

    Pitää vähän jatkokehitellä. Mä ajattelen tässä nyt ensisijaisesti niitä, joille kynnys lähteä pyöräretkelle on pikkasen korkeampi. Kuvauksen (ja reitin nimen) pitäisi herättää mielenkiinto, olla ”mainos”. ”The Berkeley Hills Death Ride”-houkuttelee heti ajamaan, jos tykkää erityisesti kivusta ja ajamisesta hämärän rajamailla.

  2. Kannatetaan.

    Mutta on myös mainittava että aloittevana pyöräilijänä arvostaisin, että kuvauksen lisänä olisi myös gmaps linkki joka oikeasti piirtää koko lenkin kartalle. Joskus ei ole niin väliä mitä reittiä sinne päämäärään menee, toisinaan hyvinkin paljon.

    Ei muuta ku lempilenkkejä ajamaan gps päällä ja data google mapsiin että muutkin saa niistä vinkkejä. Sitten kun lenkkejä alkaa kertymään ja kartta pelkkää punasta viivaa niin, moderaattori kehiin (tahi kansanäänestys tai heat map tai jotain vastaavaa), joka karsii päälekkäisistä lenkeistä vain muutaman erimittaisen version perusteella X.

    Kokonaisuuden voi järjestellä sitten molemmin päin. Kuvaukset lenkeistä a la Markon esimerkki, joista linkit karttaan ja kartta jossa linkki kuvauksiin. Jos oikein haluaa hifistellä niin kartoissa voisi erikseen mainita kohdat missä on helppo eksyä reitiltä jne.

    —–

    Käytin googlea ja löytyi tälläistä
    http://www.bikemap.net/regional/Finland/Finland/Helsinki#lat=60.2214&lng=24.96094&zoom=11&type=2

    joka on aikalailla tuota mitä kuvailin, mutta tuossa moderaation puute on korvattu sillä että ainoastaan reitin alkupiste (ehkä myös loppu) näkyy kartalla. Tämä on minusta huono sen takia voi olla paljon hyviä reittejä jotka kulkevat läheltä sinun lähtöpistettäsi, mutta jotka on merkattu kartalla useamman kymmenen kilometrin päähän.

    Kimmo

    1. Olen tutustunut. Sekin on ihan hyvä, mutta musta siitä puuttuu ajo-ohjeet. Kartta on hyvä olemassa, mutta siinä jenkkiläisessä sivustossa mä tykkäsin sen tyylistä.
      Esim:
      ”Aja Vantaanjoen länsirantaa phjoiseen kunnes näet kyltin ”Tuomarinkylän kartano”. Vasemmalla on Malmin uimaranta, jossa voit käydä pulahtamassa jos on hiki. Jatka joen vartta 1,5km pohjoiseen ja saavut Haltialan koti-eläintilalle, siellä on kahvila, jossa voit juoda sumpit. Moikkaa sikaa ja lehmää.
      Jatka Kuninkaantammentietä länteen. Käänny vasempaan (etelään) NN:stä risteyksestä (Opaste Paloheinään). Aja sinne mutta älä tänne ja tuonne koska…”

      Noista ajo-ohjeista on helppoo koostaa lista (voi koostaa valmiiksikin), jonka voi laittaa vaikka ranteeseensa esim.:

      V Tie1
      O Tie 2 (Vesipiste)
      O Tie 3 (Kahvila) jne.

      Parannus on siinä, että karttaa voi katsoa aina, mutta kartasta ei näe helposti mitä reitillä on, ja mikä tekee reitistä mielenkiintoisen. Siinä tuo stadin sivusto on hyvä.

      Tuollaiseen kirjoitettuun reittiohjeistukseen voi lisätä mielekkäitä variaatioita, kuten mainitsemassani jenkkisivustossa. Sielä on samasta reitistä Beginner, Intermediate ja Advanced versiot. Beginner n.30-50km Intermediate 50-80 ja Advanced 80- noin karkeasti. Täällä myös reitin mäkisyydellä on enemmän merkitystä.

      Olen tehnyt niin, että luen ensin kuvauksen, ja valitsen niiden perusteella kohteen. Teen risteyslistan ja lopuksi katson kartasta misssä reitti kulkee, niin jää listan tueksi myös visuaalinen muistijälki (minulla on myös gepsi, mutta koska en ole saanut sitä fiksusti näkyville kiinni, käytän sitä vain jos olen eksynyt).

      Tärkeää on minusta myös pyrkimys tukea joukkoliikenneavusteista pyöräilyä siten, että reitit alkaisivat jostain juna/metroaseman kupeesta. Täällä Fillarin tukena toimii BART,. Eilen tein n. 70km retken jonka alku ja päätepisteet ovat noin 30-50km päässä kotoani. Vastaava lenkki voisi olla junalla lahteen ja pyörällä Lahdesta vaikka Mäntsälän kautta Hyvinkäälle, josta junalla himaan.

      Suomeen palattuani teen varmaan jonkun lenkin ja siitä kuvauksen jonnekin jos siltä tuntuu. Ajattelin myös kopioida häikäilemättömästi hyviä reittejä jo olemassasaolevista lähteistä, ajaa niitä valikoiden läpi ja tehdä niistä kuvauksia sen mukaan kuin jaksan. Lopulta on kasassa jotain, toivottavasti käyttökelpoista. Tässä ei kai paljous ole haitaksi.

Kommentoi