Kilpisenkadun ja Väinönkadun kärkien kohdalla sijaitsevat, Rantaväylän ja junaradan ylittävät kävely- ja pyöräilysillat sekä niihin liittyvät Hannikaisenkadun risteysylitykset ovat pyöräilyn kannalta epäonnistuneita. Siltojen rampit ja Hannikaisenkadun ylitykset muodostavat pullonkaulat, jotka vaikeuttavat keskustan sekä Lutakon, sataman ja Kuokkalan alueen välistä liikennettä. Pullonkaulojen merkitys avautuu helposti jo pelkästään katselemalla niiden sijainteja Jyväskylän pyöräreittikartalla: pullonkaula 1 ja pullonkaula 2. Mitään muuta kautta ei kohtuullisen suoraan pääse pyöräilemään keskustan sekä Lutakon, sataman ja Kuokkalan välillä.
Käynnistetäänpä vakavasta aiheesta leikkimielinen kisa: kuka keksii parhaimmat ratkaisut pullonkaulojen poistamiseksi tai edes helpottamiseksi? Mitä pitäisi tehdä, jotta pyöräliikenne Rantaväylän, junaradan ja Hannikaisenkadun ylitse olisi nykyistä sujuvampaa? Ehdotuksiaan voi esittää artikkelin kommentiosiossa.
Jotta kisaan voi osallistua, niin pitää tietysti tietää ne nykyiset ongelmakohdat. Kävin muutama päivä sitten kiertämässä kohteet kameran kanssa. Aloitetaan Kilpisenkadun ja sataman välisestä pullonkaulasta.
Siirrytään sitten toiseen pullonkaulaan, joka on luonteeltaan hyvin samanlainen edellisen kanssa. Edellinen pullonkaula esiteltiin keskustasta Kuokkalaan päin, tämä toinen esitellään Lutakosta keskustaan päin.
Mitä näille pullonkauloille sitten pitäisi tehdä? Pyöräilyn kannalta paras vaihtoehto olisi tietysti räjäyttää ongelmalliset Hannikaisenkadun puoleiset rampit ja tehdä kokonaan uudet ja suorat rampit samoin tein myös Hannikaisenkadun ylitse – mutta onnistuisiko tällainen vaihtoehto esimerkiksi kaupunkikuvan, asuinkerrostalojen ja muun liikenteen kannalta? Voiko ongelmallisia ramppeja saada muuten mitenkään paremmaksi?
Entä miten Hannikaisenkadun ylitykset voisi kunnostaa selkeämmiksi ja sujuvammiksi? Millainen ratkaisu olisi, jos Kilpisenkadulle ja Väinönkadulle merkittäisiin pyöräkaistat, Kilpisenkadun yhdistetyt muutettaisiin takaisin jalkakäytäviksi ja pyöräkaistoilta linjattaisiin kävelystä erilliset pyöräilyreitit Hannikaisenkadun pyöräteille?
Jaa artikkeli!
4 thoughts on “Miten Rantaväylän, junaradan ja Hannikaisenkadun ylittämistä pyöräillen voitaisiin helpottaa?”
Molempien pullonkaulojen ongelma on se, etteivät ne johda kadulta kadulle vaan pakottavat mutkittelemaan.
Kilpisenkadun pullonkaula on onneksi vain Hannikaisen- ja Kilpisenkadun päässä. Sen käsittely on helpompaa ja siksi aloitan siitä.
Kilpisen kadulle voisi laittaa pyöräilykaistan kilpisen kadun suuntaisesti kadun koillispuolelle (keskustan puolelle). Tällöin risteyksestä pääsisi ajamaan lähes suoraan harjulle asti. Kadun toiselle puolelle tehtävä pyörille hyväksytty väylä ei ole yhtä käytännöllinen, koska kirkkopuisto katkaisee siirtymisen joka tapauksessa.
Risteyksen selkeyttämiseksi ehdotan näkyvyyttä haittaavan talon poistamista. Ensiavuksi voisi auttaa laajakulmapeilin asentaminen liikennemerkkitolppaan tai talon kulmaan, jolloin pyöräilijä voisi nähdä nurkan taakse laskiessaan ramppia alas. Muita pieniä muutoksia olisivat jalankulkuvalonappien lisääminen suojatien oikeaan laitaan, molemmille puolille katua.
Matkakeskus tuottaa suurempaa murhetta. Ensimmäiseksi laittaisin arkkitehdin ajamaan kymmenen kertaa väinönkadulta paviljongille ja miettimään näyttävää kevyen liikenteen ratkaisuaan.
Ensiapuna paviljongin päähän auttaisi karmeiden portaiden poistaminen. Ne ovat epäkäytännölliset kaikille vauvasta vaariin. Olen kävelyttänyt niitä pitkin alle kaksivuotiasta, nähnyt mummojen kompastuvan ja hypyttänyt lastenrattaita näitä portaita alaspäin. Rakennukset ja kulkureitit ovat käyttäjiä varten, eikö?
Matkakeskusta voisi tuunata ja rakentaa kevyen liikenteen rampin, joka kiepahtaa parkkipaikan yläpuolella ja laskee Galleria Harmonian puoleisen suojatien eteen. Uusi lähtö alastulorampin yläpäästä. Silta voi olla U:n muotoinen tai kiepahdus, kuten kilpisenkadun kohdalla.
Kenelle näitä fantastisia ehdotuksia voi laittaa? =)
Aika monet suunnittelijat ovat käyneet lukemassa tätä blogia. Tähän saattaa osaltaan vaikuttaa se, että laitan kirjoitukset tiedoksi ao. suunnittelijoille ja muille vastuuhenkilöille. 🙂 Vieraskynään on myös tulossa näihin liittyviä kirjoituksia.
Molempien pullonkaulojen ongelma on se, etteivät ne johda kadulta kadulle vaan pakottavat mutkittelemaan.
Kilpisenkadun pullonkaula on onneksi vain Hannikaisen- ja Kilpisenkadun päässä. Sen käsittely on helpompaa ja siksi aloitan siitä.
Kilpisen kadulle voisi laittaa pyöräilykaistan kilpisen kadun suuntaisesti kadun koillispuolelle (keskustan puolelle). Tällöin risteyksestä pääsisi ajamaan lähes suoraan harjulle asti. Kadun toiselle puolelle tehtävä pyörille hyväksytty väylä ei ole yhtä käytännöllinen, koska kirkkopuisto katkaisee siirtymisen joka tapauksessa.
Risteyksen selkeyttämiseksi ehdotan näkyvyyttä haittaavan talon poistamista. Ensiavuksi voisi auttaa laajakulmapeilin asentaminen liikennemerkkitolppaan tai talon kulmaan, jolloin pyöräilijä voisi nähdä nurkan taakse laskiessaan ramppia alas. Muita pieniä muutoksia olisivat jalankulkuvalonappien lisääminen suojatien oikeaan laitaan, molemmille puolille katua.
Matkakeskus tuottaa suurempaa murhetta. Ensimmäiseksi laittaisin arkkitehdin ajamaan kymmenen kertaa väinönkadulta paviljongille ja miettimään näyttävää kevyen liikenteen ratkaisuaan.
Ensiapuna paviljongin päähän auttaisi karmeiden portaiden poistaminen. Ne ovat epäkäytännölliset kaikille vauvasta vaariin. Olen kävelyttänyt niitä pitkin alle kaksivuotiasta, nähnyt mummojen kompastuvan ja hypyttänyt lastenrattaita näitä portaita alaspäin. Rakennukset ja kulkureitit ovat käyttäjiä varten, eikö?
Matkakeskusta voisi tuunata ja rakentaa kevyen liikenteen rampin, joka kiepahtaa parkkipaikan yläpuolella ja laskee Galleria Harmonian puoleisen suojatien eteen. Uusi lähtö alastulorampin yläpäästä. Silta voi olla U:n muotoinen tai kiepahdus, kuten kilpisenkadun kohdalla.
Kenelle näitä fantastisia ehdotuksia voi laittaa? =)
Hienoa Joni!
Aika monet suunnittelijat ovat käyneet lukemassa tätä blogia. Tähän saattaa osaltaan vaikuttaa se, että laitan kirjoitukset tiedoksi ao. suunnittelijoille ja muille vastuuhenkilöille. 🙂 Vieraskynään on myös tulossa näihin liittyviä kirjoituksia.
Tuolta löytyy tarvittaessa myös yhteystietoja:
http://www.jyvaskyla.fi/kaupunkirakennepalvelut/yhteydenotot