Yliopisto-opiskelijoista suurin osa liikkuu säännöllisesti pyörällä. Pyöräily on myös ihmisläheinen, ympäristöystävällinen, kaupunkitilaa säästävä ja terveellinen liikkumismuoto, joten yliopistokin varmasti haluaa edistää pyöräilyä. Näin ollen fillarointiin olennaisesti liittyvän järjestelyn eli pyöräpysäköinnin pitäisi yliopiston alueella olla toteutettu erinomaisesti, eikö vain?
Tutkitaanpa pyöräpysäköintiä eräiden yliopiston rakennusten edustoilla.
Yliopiston alueen telineitä tuli jo moitittua. Kerrotaanpa hieman tarkemmin miksi.
Katsotaan vielä lopuksi yliopiston pyöräparkkeja talvisaikaan. Jotta ympärivuotinen pyöräily olisi mahdollisimman helppoa ja miellyttävää, niin parkkien talvikunnossapitoon pitäisi luonnollisesti kiinnittää erityistä huomiota.
Kaiken nähdyn jälkeen voi mainiosti todeta, että pyöräpysäköinti yliopistolla on melkoisen surkeassa jamassa. Tilaa pysäköintiin on useimpien rakennusten luona riittämättömästi, kaikki telineet ovat kelvottoman mallisia tai telineitä ei ylipäätään ole, talvikunnossapitoa ei ole, ja kunnollisten pysäköintimahdollisuuksien puuttuessa pyöriä parkkeerataan mihin vain pystytään. Ainuttakaan millään tavalla esimerkillistä pyöräparkkia yliopistolla ei ole. Ainoastaan joidenkin rakennusten edustalla voi edes sanoa olevan varsinainen pyöräparkki, kaikkialla muualla pyörille on hädin tuskin varattu jonkinlaista tilaa.
Yliopiston alueella liikkuessaan näkee myös selvästi, ettei pyöräpysäköintiä ole yliopiston rakennusten luona juuri lainkaan mietitty rakentamisvaiheessa eikä juuri myöhemminkään – ei, vaikka suurin osa opiskelijoista kulkee säännöllisesti pyörällä. Yleisimmin pyöräpysäköinti on toteutettu niin, että jonnekin on jälkikäteen lätkäisty muutama kelvoton pyöräteline, ja that’s it – suunnitelmallisuutta, kehittämisnäkökulmaa tai edes ylläpitoa ei yliopiston pyöräpysäköinnissä kovinkaan paljon tunnu olevan.
Yliopistollakin pitäisi ymmärtää, että toimivan ja helpon pyöräpysäköinnin järjestäminen voisi olla olennainen osa miellyttävän, ihmisläheisen ja ympäristöystävällisen kampusalueen luomisessa.
Vinkkejä pyöräparkkien toteuttamiseen löytyy vaikkapa täältä.
Jaa artikkeli!
2 thoughts on “Pyöräpysäköinti yliopistolla surkeassa jamassa”
Koska Pyhä Alvar ei pyöriä ole aikanaan ajatellut rakennuksia suunnitellessaan, ei pyörätelineitä myöskään Museovirasto anna jälkikäteen lisätä. Tämä on täysin käsittämätöntä kaupungissa, jossa suurin osa opiskelijoista liikkuu polkupyörällä kampuksen ja kodin väliä.
Pyhän Alvarin sormi ei ulotu kaikkialle. Mattilanniemessä, Seminaarinmäellä ja yliopiston uusissa sijaintipaikoissa voi rakentaa pyörätelineitä. Itse asiassa joku ”idearikas” arkkitehti suunnitteli ja sai toteutettua mustan kivipaasirivin remotissa olevan liikunnan valkoisen rakennuksen eteen. Siinä näkyy koloja jotka lienevät tarkoitettu pyörien pysäköimiseen.
Pyöräparkkien toteuttaminen riippuu tahdosta, ei juurikaan muusta. Esim. kaikki autojen parkkipaikat voisi teoriassa muuttaa laadukkaiksi pyörien parkkipaikoiksi.
Koska Pyhä Alvar ei pyöriä ole aikanaan ajatellut rakennuksia suunnitellessaan, ei pyörätelineitä myöskään Museovirasto anna jälkikäteen lisätä. Tämä on täysin käsittämätöntä kaupungissa, jossa suurin osa opiskelijoista liikkuu polkupyörällä kampuksen ja kodin väliä.
Pyhän Alvarin sormi ei ulotu kaikkialle. Mattilanniemessä, Seminaarinmäellä ja yliopiston uusissa sijaintipaikoissa voi rakentaa pyörätelineitä. Itse asiassa joku ”idearikas” arkkitehti suunnitteli ja sai toteutettua mustan kivipaasirivin remotissa olevan liikunnan valkoisen rakennuksen eteen. Siinä näkyy koloja jotka lienevät tarkoitettu pyörien pysäköimiseen.
Pyöräparkkien toteuttaminen riippuu tahdosta, ei juurikaan muusta. Esim. kaikki autojen parkkipaikat voisi teoriassa muuttaa laadukkaiksi pyörien parkkipaikoiksi.