Keskustan alueelle on tullut useita uusia pyöräparkkeja viime aikoina. Huutavaan tarpeeseen vastaavat parkit ovat myös jopa varsin onnistuneesti toteutettuja! Vilkaistaanpa hieman tarkemmin.
Uusi pyöräparkki Kauppakadulla kasvisravinto Katriinan edustalla. Katriina on opiskelijoiden suosiossa, joten pyöräparkille on ollut selvä tarve - tähän asti pyörät on pysäköity ahtaalle jalkakäytävälle.
Katriinan edustan parkki on toteutettu kiinnittämällä kohtuu toimivan mallisia telineitä reunakiveyksen päälle. Pyöräpaikat ovat oikeaoppisesti ajoradan puolella - Kauppakadullahan saa pyöräillä vain ajoradalla (parkkien luo pitää päästä pyöräillen, ei pyöriä kantamalla). Entiselle parin auton parkkipaikalle mahtuu noin 25 pyörää, joten pyöräily säästää arvokasta kaupunkitilaa muuhun käyttöön!
Esan kelpaa virnuilla parkin edustalla. Ehdotimme parkin rakentamista vuonna 2010 Mustalammen laatukäytäväselvityksessä.
Toinen uusi parkki on toteutettu Kauppakulman luokse. Myös tälle parkille on ollut kova tarve, sillä Väinönkadulla pyöräpysäköinti on ollut pahasti ruuhkautunutta.
Uusi parkkialue on toteutettu Kauppakulman seinustalle Kauppakadun ja Vapaudenkadun välille. Parkki on pitkältä matkalta sateelta suojassa. Vapaudenkadun päässä jalkakäytävä on hieman liian kapea pyöräpysäköintiin, mutta ongelma ratkeaa Väinönkadun muuttuessa tulevina vuosina kävelykaduksi. Kauppakulman parkkihalliin on myös tulossa runsaasti pyöräpysäköintitilaa.
Käytetyssä telinemallissa pyöräpaikat on jostain syystä sijoitettu esimerkillisen väljästi. Myös vinopysäköinti on toimiva ratkaisu. Pyörien sijoittaminen ja irroittaminen on helppoa, kun tilaa on riittävästi, eikä tarvitse kovin paljon pelätä jarru- ja vaihdevipujen tarttumista viereisiin pyöriin. Tällaisia telineitä olemme toivoneet jo vuosien ajan.
Käytetty telinemalli tukee pyörän etukiekkoa kohtuullisesti, mutta tuki ei kuitenkaan ole paras mahdollinen. Runkolukitusmahdollisuus puuttuu.
Asemakadulla uusi pyöräparkki on rakenteilla kävelykadun Kompassin ja Vapaudenkadun välille. Tunnetusti Kompassin alueen pyöräparkkien ahtaus on pitkään vaikeuttanut saapumista pyöräillen keskustaan.
Pitkä uusien pyörätelineiden rivi.
Käytetty telinemalli on Falco Ion (http://www.jyps.info/79/82). Pyörät pysäköidään kahteen tasoon, ja myös runkolukitusmahdollisuus on tarjolla. Teline tukee pyörää eturenkaasta ja etuhaarukasta. Alun perin konsultit ehdottivat kadulle telinemallia, jolla ei käytännössä tee mitään.
Fantastista! Pitää pyörähtää keskustaan kokeilemaan. =)