Jotta ihmiset fillaroisivat, niin pyöräväylillä liikkumisen tulisi olla sujuvaa, nopeaa ja turvallista. Mutkat, hidasteet, töyssyt ja esteet vähentävät pyöräilyn miellyttävyyttä ja nopeutta ja samalla vaikuttavat negatiivisesti pyöräilyn suosioon. Toisin sanoen pyöräväylien pitäisi olla mahdollisimman suoria, tasaisia ja esteettömiä. Tämä onkin suorastaan itsestäänselvää kaikissa pyöräily-ystävällisissä kaupungeissa, niissä joissa pyöräillään maailmassa eniten. Näin pitkälle ei ole meillä Jyväskylässä eikä juuri muuallakaan Suomessa valitettavasti vielä päästy. Pyöräväylistä rakennetaan paikoitellen ennemminkin esteratoja kuin nykyaikaisia liikenneväyliä.
Katsotaanpa esimerkiksi, miten Jyväskylän Halssilan Kuovinkujan remontti hoidettiin kesällä 2011. Jouko Tolosen ottamat kuvat antavat kattavan näkemyksen remontin yhden osan etenemisestä.
Joukon palautteen perusteella otin JYPS:in puheenjohtajan ominaisuudessa yhteyttä kaupunkiin – ja kuukauden päästä kelvoton kohta remontoitiinkin uudelleen…
Ja jälleen lähettämään postia kaupungin suuntaan… Tällä kertaa uutta remonttia piti odottaa puolitoista kuukautta.
Kuovinkujan reunatukiepisodi on kuvaava esimerkki nykyisestä tilanteesta, jossa pyöräteille sijoitetaan tarpeettomia ja pyöräilyä selvästi vaikeuttavia esteitä. Samalla episodi kertoo siitä, miten hidasta ja hankalaa on muuttaa vallitsevia haitallisiakin toimintatapoja. Jyväskylässä hyväksyttiin uudet reunatukien käyttöperiaatteet 29.6.2010 (lisätietoja esimerkiksi täältä), mutta edelleen reunatukia rakennetaan jopa ohjeiden vastaisesti – eikä uuttakaan ohjeistusta voi pitää pyöräilyn kannalta ihanteellisena. Reunatukitilanne onkin Jyväskylässä varsin lohduton: monilla pyörätiereiteillä teräviä ja/tai korkeita reunatukia joutuu ylittämään jopa kymmeniä kertoja. Ennen reunatukiongelman ratkaisemista on turha haaveilla pyöräilymäärien merkittävästä lisääntymisestä.