Syyskuun kriittinen pyöräretki suuntasi Länsiväylälle. 260 pyöräilijää, iältään 3 ja 70 vuoden välillä, ajoi suurena kulkueena Lauttasaaresta Lapinlahdensillan yli Ruoholahteen.
Pyöräretki vaati parempaa pyöräinfraa ja länsiväylää kaduksi. Tänään keskiviikkona jätetään myös valtuustoaloite samasta asiasta.
Mediakin huomio pyöräretken ansiokkaasti
- Ylen uutislähetys
- Helsingin Sanomat
- Hufvudstandsbladet
- HS Omakaupunki
- Ylen nettijuttu
- Radio helsingin ennakkojuttu (Otso Kivekäs haastattelussa)
- Bassoradion ennakkojuttu (Angi Mauranen haastattelussa)
- Jne…
Seuraava Kriittinen pyöräretki ja Valoa pyöräilykansalle -kulkue autottomana päivänä 22. syyskuuta 2011. Kokoontuminen klo 19.00 Lasipalatsin aukiolla, lähtö klo 19.30.
Kattava medianäkyvyys, mutta lehdistä vain Husari taisi huomioida pointin Länsibulevardista. Lehtijuttujen kommentiiketjuissa olisi tilaa hieman useammille pyöräilymielisille 😉
Myös Ylen uutinen oli asiallinen.
Pyöräilijöiden valtaama Länsiväylä veti enemmän liikennettä kuin koskaan aiemmin!
Aamuruuhkassa Lapinlahden silta vetää 3491 ajoneuvoa tunnissa, eli .95 ajoneuvoa sekunnissa. Autoliikenteen maksimikapasiteetti tuskin on paljoa suurempi. Sen sijaan Kriittisen ajoneuvovirta oli jo kapeammalla tieosuudella kulkueen n. 260 pyörää 97 sekunnissa, eli 2.68 ajoneuvoa/s. Jos (ainakin) puolta leveämmän Länsiväylän kapasiteetti on puolta suurempi, oli ajoneuvovirta siellä 4 ajoneuvoa/s.
Niin, ja tuo vertailu ei ole täydellinen eikä reilu, mutta kertoo jotain voluumien suuruusluokista.