- Vuonna 1965 avattiin Länsiväylä, jotta autolla pääsisi paremmin Espoosta Helsingin keskustaan. (Wikipedia Länsiväylästä)
- Vuonna 2011 pyöräilijät valtaavat länsiväylän ensimmäistä kertaa. (Tapahtuman sivu Facebookissa)
- Vuonna 2015 avataan Länsibulevardi, puiden reunustama kaupunkikatu, jolla on pyörätiet. (Carlos Lamuela on luonut Arkkitehtuurin päätöstyönä vision From Länsiväylä to Länsibulevardi)
Tule mukaan tekemään tästä totta. Kriittinen pyöräretki tiistaina 13.9. Länsiväylällä – jossa pyöräilijä ajaa nyt ensimmäistä kertaa. Kokoontuminen kello 17:30 Lasipalatsin aukiolla.
Länsiväylä, the final frontier. These are the voyages of the Critical Mass. Its continuing mission to explore strange new worlds, to seek out new life and new civilizations, to boldly go where no cyclist has gone before.
Critical Mass bike demonstration on Tuesday 13.9 rides on the Länsiväylä highway. Gathering at 17:30 behind the Lasipalatsi building (between Mannerheimintie and Kamppi Center).
Critical Masses are held on the second Tuesday of each month. The time and starting place are always the same, but the route varies.
Retki kulkee myös Lauttasaarentiellä ja Itämerenkadulla, joille vaaditaan pyöräkaistoja. Lauttasaarentien nykyinen pyörätie on ajokelvoton ja vaarallinen, ja Itämerenkadun pyörätie väärin suunniteltu. Pyöräinfrastruktuurissa määrä ei korvaa laatua.
Lähtö on klo 18 ja retki kestää noin tunnin, takaisin Lasipalatsille päädytään klo 19 maissa. Nopeus tullaan pitämään rauhallisena, eli vauhdissa pysyy millaisella pyörällä vain. Katuosuudet (myös Länsiväylä) on kulkueen aikana suljettu autoilta, eli päälleajoa ei tarvitse pelätä.
Katso myös Länsiväylä kartalla.
Kriittinen pyöräretki kulkee niillä Helsingin katuosuuksilla, joilla pyöräliikenne on jätetty autoliikenteen varjoon. Tule mukaan osoittamaan, että pyöräilijät ovat merkittävä osa liikennettä, joka tulee ottaa huomioon kaupunkisuunnittelussa. Pyöräilijöillä on oikeus hyvin suunniteltuihin ja laadukkaisiin pyöräreitteihin. Näytetään, että pyörä on planeetan paras kulkuneuvo ja kätevä tapa liikkua kaupungilla!
Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Helsingin Polkupyöräilijät ja Helsingin Maan ystävät. Mikäli haluat tulla mukaan suunnittelemaan ja kehittämään Kriittisiä pyöräretkiä, ilmoittaudu Otsolle (otso.kivekas (at) hepo.fi) tai tule retken päätteeksi juttelemaan järjestäjien kanssa.
Kirjoitin Länsiväylän kriittiselle taustoja omaan blogiini:
http://vesirajassa.blogspot.com/2011/09/lansimuuri.html
Olipas taas Otsomaisen tuhti pläjäys, pitänee varata pidempi tovi lukemiseen.
Asiallista toimintaa!
Radio Helsingin haastattelu oli hyvä.
Tänään on historiallinen päivä, joka saattaa muuttaa kaupunkirakennetta, kaupunkirakkautta ja vaikuttamisen arvoja pysyvästi!
Tälläinen osui silmiin, ja vielä Helsingin itse viestimä.
http://www.hel.fi/wps/portal/Helsinki/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Helsinki/fi/uutiset/pyoramielenosoitus+ruuhkauttanee+kamppia+illalla
että näin:”…ja Länsiväylälle parempia pyöräkaistoja.”
Huoh.
Pyöräkaistoja Länsiväylälle ei ole vaatimassa kukaan. Kaupungin sivuilla oleva juttu antaa täysin väärän kuvan asiasta.
Vaatimuksena on: Länsiväylä pitää muuttaa tavalliseksi kaduksi, jonka varrelle rakennetaan kaupunkia. Sen varrelle kuuluvat luonnollisesti toimivat pyöräväylät.
Myös linkki tapahtumaan ohjaa väärään paikkaan, koska se ei ohjaa tapahtuman, vaan Facebook-ryhmän sivuille.
Lähetän palautetta kaupungin viestintäyksikköön.
Kiitoksia kaupungin viestintäyksilölle! Lähetin palautetta, ja nyt uutisen ydinkohta kuuluu asianmukaisesti: ”Mielenosoituksella vaaditaan Länsiväylän muuttamista tavalliseksi kaduksi, Länsibulevardiksi.”
Hyvää tempausta kaikille!
Outo olo, tuntuu että kerrankin pyöräilijöitä kuunnellaan. Normaalisti kaikki väärä saa vain olla, jos kyse on vain pyörästä.
Ulkopaikkakuntalainen olisi saattanut luulla, että kaistat siellä on jo, mutta huonot. Nyt me vaaditaan niistä parempia.
TV-uutisten pätkä aiheesta (alkaa 2:30). Tasapuolisuuden vuoksi sopivasti automessujutun jatkona.
Otso linjasi ytimekkäästi, tainnut harjoitella aiheesta puhumista 😉