Kaupunkisuunnittelulautakunnan kokouksessa 14/19.5.2011 liikennesuunnittelupäällikkö esitteli Pyöräliikenteen verkkotason suunnitteluperiaatteet -paperin.
Paperi on pikaisella vilkaisulla oivallinen ja Osmo Soininvaaran sanoin ”Pyöräilyn edistämisessä virasto parantaa kuin sika juoksuaan.”. Toki mieleen tulee 1. miksei näin ole suunniteltu aina 2. vaikuttaako tämä todellisuudessa vai jääkö vain paperille 3. juokseeko toteutus ja ylläpitopuoli yhtä lujaa? Itse peittoan omat skeptiset ajatukseni ja uskon siihen, että pyöräilyprojektin myötä Helsingin pyöräilyolot todella alkavat parantua.
Alla yhteenveto pyöräliikenneverkon yleisistä vaatimuksista (s. 7)
Perusvaatimus | Kriteerit ja indikaattorit |
Kattavuus | Pyöräliikenneverkko ja sen eri hierarkialuokat korreloivat matkatarpeiden kanssa. Edellytyksenä on riittävä verkollinen tiheys ja keskeisten toimintojen linkittyminen verkollisesti. Tavoitteena on, että valtaosa pyöräliikenteen suoritteesta sijoittuu pyöräreiteille.Pyöräliikenneverkko takaa pyöräily-ystävälliset olosuhteet kaikkialla katuverkossa ja mahdollistaa suorat yhteydet kaikkien tarkoituksenmukaisten määränpäiden välillä. |
Nopeat yhteydet | Pyöräreitit ovat suoria ja sisältävät mahdollisimman vähän viivytyksiä. Edellytyksenä on kiertoreittien, väistämisvelvollisuuksien ja pysähdysten minimointi. Nopea saavutettavuus palvelee pyöräilyn kilpailukykyä ja houkuttelevuutta. |
Turvallisuus | Verkkosuunnittelussa tavoitellaan yhdenmukaista ja selkeää liikenneympäristöä sekä tunnistettavia katuluokkia, jotka viestivät kadun luonteesta. Tavoitteena on taata paras mahdollinen liikenneturvallisuus koko pyöräliikenneverkolla. Kulkumuotojen erottelulla ehkäistään konflikteja niillä katuosuuksilla, joilla autoliikenteen ja pyöräilyn nopeudet eroavat merkittävästi toisistaan. Autoliikenteen nopeuksia hillitään paikoissa, jossa pyöräliikenne ja autoliikenne risteävät. |
Miellyttävyys | Lähtökohtana pyöräilijän kannalta epämieluisten katuosuuksien minimointi. Edellytyksenä Pyöräilyn sopeuttaminen muuhun liikenteeseen tai muun liikenteen sopeuttaminen pyöräilyyn kaikkialla katuverkossa. Pyöräreittien tulee standardiltaan vastata reitin asemaa pyöräliikenneverkon hierarkiassa. |
Erityisesti ilahduttaa perusvaatimuksissa mainittu väistämisvelvollisuuksien minimointi. Nykyisinhän käytännössä kaikki pyörätiet ovat keskenään tasa-arvoisia, ja risteyksissä on huono näkyvyys. Toivottavasti tuo tarkoittaa sitä, että sivusuunnan pyörätiet merkittäisiin johdonmukaisesti väistämisvelvollisiksi pääpyöräreitteihin nähden.