Yleinen

Saisko mun pyörä tulla kyytiin?

keskiviikko, 31. maaliskuuta 2010

Ride a bus

Kulunut talvi on osoittanut meille Helsinkiläisille ettei epätavalliset sääolosuhteet määrää kun kyse on pyöräilystä. Pyörätiet on kasattu täyteen lunta mutta siitä huolimatta moni katsoo polkupyörän olevan ensisijainen kulkuväline kaupungissa liikkumiseen. Kysehän on vain varustelusta. Jos pyörä on kunnossa ja päällä on soveliaat vaatteet ei mitään ongelmaa tietenkään ole. Välillä olisi kuitenkin mukavaa saada hieman apua. Olosuhteet saattavat muuttua kertaheitolla ja aamulla soveliaat varusteet eivät välttämättä illalla enää riitä.

Mukavuudenhaluiset amerikkalaiset ovat madaltaneet pyöräilykynnystä nerokkaasti asentamalla suurkaupunkien paikallisbussien etupuskureihin pyörätelineet. Telineeseen mahtuu kolme pyörää kerralla ja se on niin kätevä käyttää ettei kuljettajan tarvitse tehdä muuta kuin painaa nappia jolloin teline laskeutuu ja painaa sitä uudestaan kun pyöräilijä on ripustanut fillarinsa siihen. Matkanteko ei viivästy ja uupunut pyöräilijä pääsee kepeästi kotiin. Tällaista palvelua on tullut kaipailtua myös kun pyörästä puhkeaa kumi tai kaatosade yllättää. Bussi ei myöskään aina vie perille asti. Välillä matkaa lähimmälle pysäkille on paljon ja autonratin taakse hyppääminen kutkuttaa. Jos pyörällä voisi suhauttaa bussipysäkille, nostaa pyörän bussin puskuriin kiikkumaan ja jatkaa bussimatkan jälkeen perille pyörällä olisi moni varmasti valmis jättämään auton kotiin.

Helsingin joukkoliikenne nojaa vahvasti bussiverkon toimintaan joten vaikka pyörän saakin viedä metroon ja nyt kokeilumuotoisesti jopa junaan veloituksetta ei sitä näillä välineillä saa kuljetettua kovin moneen paikkaan. Kun kerran on katsottu tarpeelliseksi antaa pyöräilijöille mahdollisuus kuljettaa pyörää näissä välineissä on kummallista ettei edes joidenkin bussilinjojen busseihin ole hankittu tällaisia telineitä jo kauan sitten.

Kirsi Syväri

3 thoughts on “Saisko mun pyörä tulla kyytiin?

  1. Vastaavia systeemejä oli myös Gotlannissa Ruotsissa. siellä ne bussit ajeli ihan maaseudulla. Veikkaan, että tuollainen systeemi olisi omiaan työmatkapyöräilyn edistämisessä. Pitäisi ottaa kokeiluun ainakin joillain seutubussi linjoilla. Ei voi olla kovin kallis investointi. Ruotsin mallissa ne oli vielä ihan jäykkää terästankoa ilman automatiikkaa. Olisko tässä hyvä kokeilusuunta esim. Kaupunkimme uusi itäinen kaupunginosa?

  2. Hyvä ajatus, että tätä tosiaan kokeiltaisiin jollain rajoitetulla alueella. Nykyäänhän joissakin pääkaupunkiseudun kehyskunnissa saa kuljettaa pyörää bussin sisäpuolella, mutta itse näkisin tämän Jenkeissä hyvin yleisen järjestelmän toimivampana kuin sisäkuljetuksen.

    Koska kuvassa näkyvä järjestelmä on niin arkipäiväinen Jenkeissä, on hassua, ettei sitä ole otettu laajamittaisesti käyttöön Euroopassa. Tekniikka olisi tuotavissa sellaisenaan tänne.

  3. Onko kukaan jaksanut tutkia, olisiko noille etutelineille esim. jotain lainsäädännöllisiä esteitä, vai miksei niitä ole Euroopassa?

    Löysinpäs tällaisen vanhemman Helistön pyörät bussiin ja sporaan -aloitteen, jonka vastauksessa sanotaan, ettei sisätiloihin mahdu, mutta miten olisi ne ulkotilat?

    19 VT KIMMO HELISTÖN JA 3 MUUN VALTUUTETUN ALOITE JOUKKOLIIKENTEEN JA PYÖRÄILYN YHTEENSOVITTAMISESTA

    Kvsto 24.9.2008, asia 23 Khs 2008-1991

    Aloitteentekijät mainitsevat aloitteessaan seuraavaa:

    ”Metrovaunuissa voi kuljettaa myös polkupyörää. Vastaavasti myös kaupungin busseissa ja raitiovaunuissa pitäisi olla tilaa myös polkupyörien kuljettamiseen ainakin ruuhka-aikojen ulkopuolella.

    Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että raitiovaunuissa ja busseissa mahdollistettaisiin polkupyörien kuljettaminen.”

    Aloitteesta on saatu 18.11.2008 joukkoliikennelautakunnan lausunto, joka on liitteenä 30.

    Khs viittaa joukkoliikennelautakunnan lausuntoon ja toteaa, että polkupyörien ottamista bussien ja raitiovaunujen sisätiloihin ei ole sisätilojen ja oviaukkojen ahtauden vuoksi tarkoituksenmukaista sallia.

    Kaupunki panostaa polkupyörän käyttömahdollisuuksien lisäämiseen kaupunkipyöräjärjestelmällä.

    Khs katsoo edellä olevan riittäväksi selvitykseksi asiassa. (Ryj / Kristiina Matikainen, puh. 310 36035)

Kommentoi