100-vuotta sitten
Jos nykyään kuvittelee mielessään polkupyörän näkee suurella todennäköisyydellä lähes täysin samanlaisen vempeleen, mitä oli käytössä jo 100 vuotta sitten: kaksi samankokoista rengasta peräkkäin, yhdistävä runko, ketjut, polkimet, stonga, satula jne.
Onko polkupyörä jämähtänyt historiaan? Tässä muutamia makupaloja siitä, mitä Helsingin kaduilla tullaan näkemään toivottavasti lähitulevaisuudessakin paljon nykyistä enemmän. Hinnat ova suuntaa antavia ja kuvaa klikkaamalla päätyy yleensä jonkun satunnaisen tuotetta kauppaavan puljun sivuille. Näillä käyttötyökaluilla ja luottokulkupeleillä on tietysti hintaa enemmän, kuin markettien turhakkeilla, mutta hinnalla saa paljon käyttöarvoa.
Kuormapyörät
Yksi varsin yleinen tekosyy siihen, miksi auto on välttämätös on se, että pitää kuljettaa suurempia määriä tavaraa paikasta toiseen. Ainakaan tanskalaisille ja kiinalaisille lasten tai tavaran kuljettaminen pyörällä ei tuota ongelmia.
Peräkärryt
Peräkärry on helpoin tapa saada olemassaolevasta pyörästä kelpo kuljetusväline retkille, kauppareissuille jne. Ensimmäinen valinta lienee, että ottaako peräkärryyn yksi vai kaksi rengasta. Luonnollisesti yksi rullaa paremmin, mutta kaksi on vakaampi. Peräkärryille on omistautunut blogi: http://biketrailerblog.com/
Kaksipyöräisiä peräkärryjä on suunniteltu erityisesti lasten kuljettamiseen. Näistä kärryistä monet muuntuvat helposti tavallisiksi lastenvaunuiksi ja ovellimmat saa lisäosin muokatttua ahkioksi. Raskaampiinkiin kuljetuksiin löytyy kyllä kalustoa.
Longtail – Pitkähäntä
Kuten tavallinen pyörä, mutta pidennetyllä peräosastolla, jolloin tavarankuljetusmahdollisuudet lisääntyvät huomattavasti ajo-ominaisuuksien pysyessä melkolailla tavallisen pyörän kaltaisina.
Practical Slideshow from Xtracycle on Vimeo.
XTRACYCLE Radish + LongTail Kit 900 Eur
Kokoontaitettavat
Kokoontaitettavien pyörien suosio on ollut rajähdysmäistä. Maailman pienin on Brompton, sen mitat kokoon taitettuna ovat vain 545x565x270 mm, ja paino mallista riippuen 9,0 – 12,2 kg. Muitakin vaihtoehtoja toki on.
Pedelecit eli sähköpyörät
Sanoista Pedal-Electric Cycle tuleva lyhenne pedelec lanseerattiin vasta 1999, eli se on suhteellisen uusi keksintö. Lyhyessä ajassa sähköavusteiset polkupyörät ovat kuitenkin lyöneet todella läpi ja etenkin ikääntyvä kansa, joka ei enää innostu ylämäistä, mutta haluaa nauttia pyöräilyn vapaudesta on löytänyt nämä veijarit avukseen.
Nojapyörät
Jotkut sanovat, että on käsittämätöntä, minkä takia polkupyörien valtavirta on kiikkeriä ns. pystypyöriä, kun noja-asennossa ajaminen on miellyttävämpää ja tehokkaampaa, kun on isommat lihakset käytössä. Yleistymään päin ovat nämäkin vempeleet ja vaihtoehtoja on niin kaksi, kuin kolmepyöräisiä. Kolmipyöräisellä ei ainakaan kaadu.
Inspiroiduin tekemään tämän katsauksen käytyäni Velo-City konferenssissa Brysselissä. Katsausta tehdessä ilokseni havaitsin, että monia erikoispyöriä jo tuodaan Suomeen. Toiset pitää vielä tilata kauempaa. Erityismaininta täytyy antaa Bikeen Kimmolla ja Keijolle, jotka ovat kunnostautuneet pyöräkulttuurin Suomeen tuomisessa.
Itse itseäni kommentoiden… löytyi kuormapyörälähettipalvelu: http://www.hyotypyora.fi/
Sulla on hyviä juttuja!
Taannoisella Britannian maaseudulle suuntautuneella lomareissulla vuokrattiin fillarit. Kiinnitin pyöräillessä paikallisten pyörien vähäisyyteen.
Vuokraamo/myymälän häiskä tiesi kertoa, että fillareita ei oikein mene kaupaksi mutta että noita sähköavusteisia on myynyt vuoden sisällä n. 40 kpl.
Ymmärsin täysin; paikallinen maasto oli jatkuvaa korkeuskäyrää. Mailin ylämäki 15% nousulla joka päiväisenä työmatkana ei kyllä houkuttele fillaroimaan…
Sähköavusteisia fillareita pitäisi ehdottomasti jotenkin saada enemmän julki – niin erinomainen auton korvike olisi se.
(Ja hyvä tietää että noi peräkärrit on noin halpoja. Taitaa lähteä hanuria varten ostoslistalle…)