Moi,
Olen jo jonkin aikaa miettinyt, että miten pyöräily liittyy kesäkuussa käytäviin eurovaaleihin. Olen siinä mielessä tavis Suomalainen, että koko eurovaalit ja Eurooppapolitiikka ovat hieman etäisiä minulle, joten ihan heti ei alkanut raksuttaa, että mitä pyöräilyasioita MEP:ien voisi odottaa ajavan parlamentissa.
Eilen löysin European Cyclists’ Federationin sivuilta seuraavat 10 ehdotusta (oma nopea suomennokseni, kannattaa katsoa alkuperäislähde):
—CLIP—
Kymmenkohtainen ohjelma, johon seuraavan Europarlamentin 2009-2014 tulisi keskittyä. Keskeinen viesti on, että pyöräilyn osuutta kasvattamalla voidaan auttaa ratkaisemaan monia merkittäviä ongelmia, joita Eurooppa kohtaa: heikko ilmanlaatu, meluongelmat, liikenteen ruuhkautuminen, ilmastonmuutos, riippuvuus tuontiöljystä ja kansalaisten vähäisestä liikunnasta johtuvat terveysongelmat. Hyvä uutinen on, että pyöräilyä voidaan lisätä ja ”tuottaa” aivan, kuten mitä tahansa muutakin liikennemuotoa. Eurovaaliehdokkaita pyydetään antamaan poliittinen tukensa pyöräilylle europarlamentin seuraavalla kaudella.
1) Jäsenmaiden parlamenttien välinen pyöräilyryhmä: Tukea ryhmän syntymistä Euroopan parlamentissa ja osallistua ryhmän toimintaan.
2) Pyöräily osana TEN-T (Euroopanlaajuinen liikenneverkoston toimeenpanovirasto) ohjelmaa: Sisällytetään EuroVelo pyöräilyreittiverkosto osaksi Euroopan liikenneverkostoa (trans-European transport network).
3) Pyöräily ja autojen törmäystestit: Painostetaan Euro NCAP laajentamaan nykyisiä jalankulkijoiden turvallisuuteen keskittyviä törmäystestejä kattamaan myös pyöräilijät. Tutkimuksilla on osoitettu, että korin ulkopuolisilla air bageilla auton etuosassa voidaan välttää vakavia loukkaantumisia ja pyöräilijöiden liikennekuolemia.
4) Pyöräily ja puhdas ilma: Vaaditaan Euroopan komissiota tekemään lakialoite, joka rajoittaa mopojen hiukkaspäästöjä.
5) Polkupörien madallettu arvonlisävero: Kannatetaan polkupyörien, varaosien ja polkupyörän huoltotoimintaan matalampaa ALV-prosenttia.
6) Cycling in the Action Plan on Urban Mobility: At this point, there is no European bicycle policy in place. The Action Plan could be the starting point if it contains the ECF key demands (7-10):
7) European Bicycle Officer: Create this position within the European Commissions, preferably at DG TREN. Cycling has many angles and therefore needs a coherent approach.
8) Statistics on cycling: Set up a project on thorough research, data and statistics on cycling in Europe. This is the basis for good policy.
9) 10% for cycling: Spend 1 € out of 10 € of all EU infrastructure financial resources on cycling.
10) Clear objectives: Set clear objectives for the modal share of cycling and for cyclists’ safety.
Saksalainen vihreä meppi, berliiniläinen liikunnanopettaja Michael Cramer (www.michael-cramer.eu), on ollut hyvin aktiivinen näissä asioista. Hänen ideoimansa Suomenkin itärajaa liippaava rautaesiripun pyöräilyreitti (Iron Curtain Trail, http://www.ironcurtaintrail.eu) oli esillä pari vuotta sitten, Kartoitin its huolellisesti sopivan reittivisiopohjan Kotkan kantasatamasta Näätämön kautta Norjan kaakkoiskulmaan, mutta en saanut häneltä ehdottamaani rahoitusta reitin tarkempaan tutkimiseen enkä kunnollisia reitin laatuvaatimuksia. Nykytilanteessa reitti tulisi Tallinnasta Helsinkiin laivalla, koska Viro – Kotka -laivayhteys on lakkautettu.
Kuten esim. nuorempi kollegani Mari Puoskari, ympäristöministeri Paula Lehtomäki ja kansanedustaja Erkki Pulliainen hyvin tietävät, Suomen itäraja on nykyään varsin harvaan asutettu suurpetojen valtakunta. Monin paikoin rajareitin majoituspalvelujen on pakostakin perustuttava perinteisiin miehittämättömiin majoitusrakenteisiin kuten kotiin, laavuihin, korsuihin ja autiotupiin. Rajalle olisi kuitenkin lopultakin varsin vähäisin pyöräpolkurakennustöin mahdollista luoda todella jännittävä, luonnonkaunis ja lopultakin helppokulkuinen sulan maan kansainvälinen pyöräilyreitti. Tarkemmin rajan luontoon voi nykyisin tutustua Kansalaisen karttapaikalla (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?lang=FI). Kainuun osuudella käytettävissä on myös mainio nettiretkeilykartta.
E. Juhani Tenhunen
Hyvä lista. Lisäisin sille vielä pyöräilyn edellytysten parantamisen luomalla Euroopan laajuisia standardeja liikenneväylien toteuttamiseen.
Esimerkiksi yksisuuntaiset kadut, joilla ei Suomessa sallita pyöräilyä toiseen suuntaan.
EU-direktiivi selkeyttäsi tilannetta. Näin Ranskassa. Tässä kuvia Pariisista: 1, 2, 3 ja 4.
Samaten sellaisten katujen edistäminen, joilla liikennettä ei ole rajattu eriyisesti millekään käyttäjäryhmälle, ns. kohtausalueet,
”zones de rencontre”, joilla moottoriajoneuvojen (kuten pyörienkin) korkein sallittu vauhti on enintään 20 km/h ja joilla kaikki liikennemuodot ovat sallittuja.
Roomassa koko historiallisen keskustan kävelyalue toimii tällä periaatteella. Se tarkoittaa suomeksi, että autot (ei läpiajoliikennettä, mutta asukkaiden autoilu ja huoltoliikenne on sallittua) saavat ajaa kävelyalueella, mutta autot sovittavat vauhtinsa kävelyvauhtiin.
Suomalaisesta näkökulmasta etanavauhtia etenevä auto on varmaankin käsittämätön, mutta suosittelen tutustumista Roomaan. Vaikkapa tämän kuvan kautta. Toimii hyvin liikenteen kaikille, koska toiset on pakko huomioida – niin autojen kuin kevyen liikenteen jokaisen osapuolen.