Kirjoitus julkaistiin alunperin Martti Tulenheimon blogissa 6.1.2008.
Vasemmanpuoleinen pyöräilymerkki on maalattu kadun pintaan vesiohenteisella maalilla ja se on kulunut ajan myötä lähes näkymättömäksi. Oikeanpuoleinen merkki on tehty merkintämassalla, joka kestää paremmin kulutusta ja näkyy selvemmin kuin maali. Massaa käytetään mm. suojatie-, nopeusrajoitus- ja kaistamerkintöihin.
Merkintämassa on luonnollisesti kalliimpaa kuin maali. Pitkäkestoisuutensa ansiosta massa maksaa kuitenkin pitkällä aikavälillä itsensä takaisin. Merkintämassa on jopa 30 kertaa asfalttia kestävämpää.
Kaistamerkinnöistä ei voida tinkiä kustannussyistä. Maalin käyttämisestä pyöräväylien merkintään on luovuttava ja niiden merkinään on sovellettava samoja kriteerejä kuin autoväylienkin merkintään.
Olen ajatellut, että jonkun pitäisi käydä yön pimeinä tunteina maalaamassa tämänkin postauksen kuvassa näkyvää pyörää muistuttava symboli sopivaan kohtaan eli oikeaan laitaan esimerkiksi Helsingin Hämeentielle Hakaniemen ja Kurvin väliin.
Rikos ei olisi kovin paha, koska sehän on se paikka, jossa pyöräilijän pitää muutenkin lain mukaan ajaa. Kaupunki ei vain merkintää suostu tekemään.
Jos aikaa jää, siihen voisi maalata myös pyöräkaistan.
Tähän tarkoitukseen kelpaisi vähän ohuempikin maali.
Ideaa saa vapaasti hyödyntää.
Kieltämättä sama ajatus on joskus pälkähtänyt omaan päähänikin. Jokainen tietty toimii omalla tyylillään, itse aion murtaa vain byrokratian harmaan muurin, asia kerrallaan.