Kauppakorkeakoulun, TKK:n ja Taikin yhdistyessä Aalto-korkeakouluksi liikennöinti kolmen kampuksen välillä (Otaniemi, Kamppi ja Arabianranta) lisääntyy merkittävästi. Aalto korkeakoululla voisi olla sisäinen (kaupunki) kampuspyöräsysteemi, jossa esimerkiksi opiskelijakortilla tunnistautuen saisi alleen pyörän, jonka voisi palauttaa mille tahansa Aaltokampukselle. Huhujen mukaan myös Helsingin yliopistolla on joskus ollut ideoita vastaavan suuntaisesta pyöräilynedistämisestä kampusten välillä.
Käytännössä kampuspyörät voisivat olla yhtähyvin olla ylioppilaskuntien, kuin yliopistonkin hallinnoimia. Järjestelmä loisi positiivista imagoa korkeakoululle, opiskelijat saisivat käyttöönsä hyvän kulkupelin ja yliopisto voisi olla näyttämässä mallia muille kestävän kehityksen edistäjänä. Ongelmana on kampusten nykyinen sijoittuminen eripuolille kaupunkia. Polkeminen Otaniemestä Taideteolliseen korkeakouluun kestää lähes tunnin suuntaansa. Kauppakorkeakoulu taas sijaitsee ydinkeskustassa, missä polkupyörä ei valitettavasti pääse täysin oikeuksiinsa. Niillä, jotka liikkuvat noin pitkiä matkoja pyöräillen oman auton tai bussin sijaan, on mitä todennäköisimmin menopeli omasta takaa.
Paremmin kuin kampusten välisillä matkoilla, pyörät voisivat ehkä toimia liityntäliikenteenä esim. metrosemilta eri osiin kampuksia, tällöin tietysti myös kampusten väliset matkat onnistuisivat niille jotka sellaista haluavat. Lisäksi kampuspyörät palvelisivat erinomaisesti hyvin myös kampusten sisäistä ja lähialueille suuntautuvaa liikennettä, sekä mahdollistaisivat Teekkareille ehkä hieman turvallisuussyistä kyseenalaisen, mutta edullisemaan tavan palata keskustan riennoista kotiin viimeisen yöbussin mentyä.
Helsingissä HKL uudistaa parhaillaan kaupunkipyöräjärjestelmäänsä. Pyörien määrä lisääntyy ja pyöriä tulee olemaan laajemmalla kuin nykyisin. Yksi mahdollisuus olkisi liitää kampukset tiiviisti olemassaolevaan (siis uudistettuun) kaupunkipyöräjärjestelmään. Kampuspyrähankkeen (itsenäisen tai HKL:n hankkeen laajennuksen) yhteydessä olisi hyvä mahdollisuus kohdennetusti tarkistaa kampustenvälisten pyöräväylien taso ja tehdä parannuksia tarvittaessa. Samalla voisi perustaa lisää suihkutiloja kouluille opiskelijoiden käyttöön.
Hyvin ajateltu! Pari TKK-keskeistä ajatusta: Järjestäessämme koulun projektin tapaamista täällä Otaniemessä, yksi idea ulkomaisten vieraiden viihdyttämiseksi oli polkea maisemallista reittiä Keskustasta Otaniemeen. Ongelmaksi tuli kallis ja vaikea pyörien vuokraus. Kampuspyörillä olisi ollut helppo näyttää kaukomaiden professoreille ja tutkijoille Helsingin rantojen kauneus.
Jos olisi kuviteltavissa, että normikaupunkifillarisysteemi laajenisi, penniä venyttävä opiskelija varmasti mielellään polkisi Lauttasaaresta tai Lehtisaaresta Otaniemeen säästääkseen seutumaksut. Pelkään, että seuturaja tulee vastaan tällaisessa projektissa – toivottavasti se olisi jotenkin ylitettävissä!
Hyvä idea! Kampusten välinen liikenne voisi toimia erityisenä kaupunkipyörien ”runkolinjana”, koska juuri opiskelijat ovat tutkimusten mukaan innokkaimpia polkijoita.
Toisin sanoen: kampusten väliseen pyöräilyyn pitäisi satsata erityisen paljon suunnitteilla olevassa HKL:n kaupunkipyöräverkossa.
Tässä muutamia ajatuksia aiheesta:
• Pyöräasemat (pisteet, joista pyöriä saa) on suunniteltava erityisen hyvin kampusten välistä liikennettä silmällä pitäen.
• Pyörien riittävyyttä on pidettävä huolellisesti silmällä kampusten välisillä pisteillä.
• Erityisesti juuri kampusten välinen pyöräliikenne tarvitsee toimivia reittejä pyöräilijöille: pyöräkaistoja autoilijoiden rinnalle, jotta opiskelijat voivat pyöräillä kampuksille nopeasti ja turvallisesti
Löysin Martti
kaupunkipyöriin liittyvän kommenttisi ja
blogitekstin Pariisin vlibeistä.
Otaniemeen ollaan kyhäilemässä pyörävuokrausta lyhyt ja pitkä kestoisesti, kun Hertz vuokraamo tuo ensimmäisenä pyörävuorauksen mukaan toimintaansa uuteen keilaniemessä avautuvaan pisteeseen.
Minulle ystävällisesti vinkitettiin, että
joukkoliikennelautakunnan esityslistasta 22/17.9.2008 on linkki kaupunkipyrien hankesuunnitelmaan.