Kaupunkifillarissa aiemminkin seurattu Nordenskiöldinkadun pyörätiehanke Urheilukadulta Topeliuksenkadulle on edennyt uuteen vaiheeseen. Kadullehan on tulossa Helsingin lähes ensimmäiset modernit pyöräkaistat. Yliopiston Apteekin nurkalle vaan on jäämässä pieni suikale pyörätietä häiritsemään pyöräilyn sujuvuutta ja vaarantamaan jalankulkijat.
Helsingin Polkupyöräilijät jätti muistutuksen katusuunnitelmasta, ehdottaen mm. tämän kohdan paranantamista (ks. kohdat 3 ja 4). KSV:n liikennesuunnittelussa tehtiinkin jo parempi versio piirroksista, mutta Yleisten töiden lautakunnalle vietyihin materiaaleihin se ei jostain syystä ennättänyt mukaan. KSV:n ja HKR:n virkamiesten kesken on kuitenkin jo jonkinlainen yhteisymmärrys, että pyörätienpätkä voidaan muuttaa pyöräkaistaksi rakennussuunnittelussa, joka tehdään katusuunnittelun jälkeen.
Tässä episodissa tapahtumapaikkana on yleisten töiden lautakunnan kokous 30.8. Helsingin Polkupyöräilijät lähestyi lautakuntaa allaolevalla kirjelmällä. Kirjelmässä minittu KSV:n muutosehdotus löytyy täältä
Topeliuksenkadun ja Mannerheimintien risteyksen pyöräjärjestelyt
Yleisten töiden lautakunnassa 30.8.2011
Jakelu:
Yleisten töiden lautakunta
Tiedoksi:
Osmo Torvinen, osastopäällikkö
Kaisa Lahtinen, projektinjohtaja
Marek Salermo, liikenneinsinööri, KSV
Anna-Leena Salo-Hallinen, Antti Rautiainen, lautakunnan sihteerit
Arvoisa yleisten töiden lautakunnan jäsen,
30.8.2011 Yleisten töiden lautakunta päättää Nordenskiöldinkadun ja
Topeliuksenkadun katusuunnitelmien hyväksymisestä. Pyydämme, että
lautakunta hyväksyisi suunnitelmat lisäyksellä, että
kaupunkisuunnitteluviraston liikenneosaston muutosehdotus otetaan niihin
mukaan. Muutosehdotus on ohessa.
Taustaa:
Nordeskiöldinkadun itäpäähän ja Topeliuksenkadulle ollaan rakentamassa
ensimmäisiä merkittäviä uudenaikaisia pyöräkaistoja Helsingissä.
Suunnitteluprosessi on siksi ollut tavallista monimutkaisempi ja
sisältänyt enemmän muutoksia ja vaihtoehtoja.
Topeliuksenkadulle ollaan lisäksi rakentamassa raitiotiekiskoja
lähitulevaisuudessa. Suunnitelmissa tämä on huomioitu tekemällä
Topeliuksenkadulle vain rajatusti muutoksia, koska asiaan joudutaan joka
tapauksessa palaamaan myöhemmin.
Mannerheimintien ja Topeliuksenkadun kulmassa, Yliopiston apteekin
edessä, kiire ja asian monimutkaisuus on johtanut siihen, että
hyväksyttävänä oleva suunnitelmaversio ei ole tarkoituksenmukainen.
Risteyksen pyöräjärjestelyistä onkin olemassa liikennesuunnitteluosaston
päivittämä suunnitelmaversio, joka on ohessa.
Teknisistä syistä liikennesuunnittelun muutosehdotusta ei ennätetty
lisätä katusuunnitelmaan ennen sen tuontia lautakuntaan. Sen ottamisesta
huomioon rakennussuunnittelussa on alustava yhteisymmärrys
katusuunnitelmia tehneessä työryhmässä.
Muutosehdotus:
Muutos koskee Mannerheimintien ja Nordenskiöldinkadun kulmassa
sijaitsevan apteekin edustaa: pyörätie muutettaisiin pyöräkaistaksi
molemmilla puolilla katua.
Tämänhetkisen suunnitelmaversion lyhyt pyörätiepätkä (eli
jalkakäytävälle nostettu pyöräväylä) apteekin edustalla heikentää
jalankulkijoiden turvallisuutta ja pyöräilyn sujuvuutta sekä vaikeuttaa
talvikunnossapitoa. Lisäksi se olisi kuitenkin muutettava lähivuosina,
kun Topeliuksenkadulle rakennetaan raitiotie.
Samassa yhteydessä myös Mannerheimintien itäpuolella ylimääräinen
reunakivi on syytä poistaa.
Nämä muutokset voidaan tehdä lautakunnan evästyksenä
rakennussuunnitteluun. Katusuunnitelman palauttaminen ei siis ole
tarpeen, eikä muutoksesta aiheudu viivästystä. Muutokset eivät myöskään
tuota haittaa autoliikenteelle tai pysäköinnille.
Kiitokset huomiostanne,
Otso Kivekäs
Varapuheenjohtaja
Helsingin Polkupyöräilijät
Kaupunkifillari seuraa katusuunnitelmien seikkalun etenemistä tämän artikkelin kommenteissa.
Hyvä kirjelmä, toivottavasti kokouksessa on paikalla joku lautakuntalainen, joka osaa selittää muille tilanteen ja tapauksen. Varsinainen episodi kaikenkaikkiaan.
”Kadullehan on tulossa Helsingin lähes ensimmäiset modernit pyöräkaistat.”
Mainittakoon myös Runeberginkadulla akselilla Hanken-Kamppi-Albertinkatu jo toteutettua pyöräkaista-yhteyttä josta iloitsin viime viikolla. Siellä pääsee ajamaan melkein koko matka punaisella asfaltilla ja paksuilla katkoviivoilla erotellulla ”modernilla” pyöräkaistalla. Oli todella hieno kokemus, ja autoilijatkin näyttää tykkäävän ratkaisun selkeydestä.
Albertinkadulla jatkuukin sitten ajo tien reunassa valorsiteyksissä oleville pyörataskuille. Ja Hankenin kulmasta Mechelininkadulle on Arkadiankadulle rakennettu ehkä kaupungin hurjin pyöräkaistasysteemi – siellä punaisella kaistalle on varattu melkein enemmän tilaa kuin autokaistalle.
Lisää näitä!
”Siellä pääsee ajamaan melkein koko matka punaisella asfaltilla ja paksuilla katkoviivoilla erotellulla “modernilla” pyöräkaistalla.”
Onko ne varmasti punaista asfalttia. Mielestäni jossain kohdin ne on vain punaista ja valkoista maalia, jotka ovat jo kuluneet näkymättömiin ensimmäisen talven jälkeen. Reunakivettömät pyörätiet pitäisi ehdottomasti saada punaisella asfaltilla, joka kestää talvikunnossapidon. Suurin ongelma tähän saatta olle se, että asfalttiasemat tuottaa punaista asfalttia vain kaksi kertaa vuodessa vähäisen kysynnän takia.
Eteläisen rautatiekadun ja Kampin metroaseman välinen pätkä on tosiaan vaan maali, ja huolestuttavaa nähdä kuten se hävisi kesän aikana (puhumattakaan talvesta). En muista nyt ulkoa oliko sähkötalon viereinen pätkä asfalttia, mutta muut välit kyllä ovat. Se onkin ainut fiksu ratkaisu, todella mielenkiintoinen ongelma tosiaan jos sitä ei saa kuin kaksi kertaa vuodessa.
Runenberginkadun kaistojen ongelma on risteykset. Kaista nousee risteyksen ajaksi pyörätieksi, mikä on täsmälleen väärin päin. Pyöräkaista on juuri risteyksissä korotettua pylörätietä turvallisempi ja sujuvampi. Risteysten välillä sen sijaan korotettu pyörätie voi olla sujuvampi ja turvallisempi, ainakin hyvin tehtynä. Tämän takia kutsuin Nordenskiöldinkadun suunnitelmaa ensimmäisiksi moderneiksi kaistoiksi.
Ja tosiaan se maali on kulunut pois aika pahasti. Nyt onneksi kaistaviivat on maalattu uusiksi ja kaistat erottuvat edes niiden ansiosta. Ja jatkossa kaikkialla käytetään värjättyä massaa (asfalttia), ei enää maalia, joten tämä ongelma pitäisi olla väistymässä.
Arkadiankatua pitääkin käydä katsomassa. Lyhyt pätkähän se toki vasta on, mutta ehkä sittenkin se ”ensimmäinen moderni”.
Rautatiekatujen risteyksissä toteutus on kyllä etenkin pohjoisen suuntaan ajettaessa kaikkea muuta kuin ”moderni”, käännöksiä sinne tänne parin metrin kaarresäteillä ja tolppia siellä täällä ja kaiken lisäksi suoraan pitäisi pyöräillä oikealle kääntyvien muiden ajoneuvojen oikealla puolella. Onneksi tuossa on helppo ajaa ajorataa, mutta toivottavasti tuokin jossain vaiheessa ymmärretään rakentaa uusiksi.
Harpit roskiin, ja viivottimet ja vatupassit tilallle.
Ehkäpä ”moderni” tarkoittaa juuri vanhan suoran ajattelutavan modernisoimista.
Katselin eilen Beck:iä vuodelta.2001, ja ilokseni piti huomata Götgatanin pyöräkaistat, siis ne luotisuorat eteenkin risteysalueilla. Joskus vain en ymmärrä, miksi tahallaan pitää tehdä mutkia?
Mitä suunnitelmaan tulee, niin niitä pyörätaskuja toivon edelleen varsinkin niihin kohtiin, missä vasemmalle jatkuvuus ei oikeanpuoleiselta kaistalta toteudu. Jättäisivät ainakin autojen pysäytysviivat valoissa riittävän kauaksi ja laskisivat pyörätien pyöräkaistaksi rittävän aikaisin. Silloin virallisen taskun saaminen olisi 10 minuutin duuni ja epävirallinen tasku olisi jo valmiina. Eli ainakin kohtiin: Nordenskiöldinkadulta Manskulle etelään ja Nordenskiöldinkadulta Topeliuksenkadulle etelään.
Esittelijä poisti asian listalta. Ilmeisesti tarkoitus on, että seuraavaan kokoukseen tuodaan versio, jossa tuo apteekin edusta on korjattu. Tai ainakin toivottavasti näin. Saan lisä tietoa huomenna.
Toistaiseksi näyttää siis lupaavalta.
Well done! Let’s hope for the best…
If we start to think about improving the quality of the streets in the area, actually Nordenskiöldin aukio is in need of a lot more redesign than the bike lanes!
It is a very special square, defined by the intersection of 6 streets (5 buildings and a park). There are lots of shops, restaurants and services (posti); even an old lippa kioski in the centre! It is the last spot with street life in Töölö, because after that there is the Meilahti hospital area and then Meilahti itself, which is a sleepy town compared to Töölö.
Sadly, currently the square space is divided to optimize car traffic, neglecting all other functions. Offering back to the people some of the road space could make for a great summer plaza and all we would need are a few betoonipörsäs and benches:
http://www.streetfilms.org/people-parklets-and-pavement-to-parks/
… and of course we would need something more. In San Francisco it is ”an innovative initiative led by the mayor”…