Vapaa toimittaja Tuike Alitalo kirjoitti tänään 26.2.2011 pyöräilyn hauskuudesta Helsingin Sanomien Auto-osiossa (D2). Valitettavasti juttua ei ole vielä julkaistu ilmaisena nettiversiona. Alitalo käsitteli Sivupeili-kolumnissaan kaupunkisuunnittelun perinteistä suhtautumista pyöräilyyn:
Meikäläinen kaupunkisuunnittelu on vuosikymmeniä sysännyt pyöräilyn lähiöihin ja kirkonkyliin. Ajatuksena on, että machot vauhtipyöräilijät, eläkeläiset, lapset ja viherpiipertäjät pyöräilkööt, jos niiden on ihan pakko.
Alitalo esittelee kolumnissaan uuden perusteilla olevan Pyöräliiton:
Liitto ei pyri edistämään pyöräilyä, koska kaikkihan sitä tekee, mutta olosuhteissa ja asenteissa olisi korjaamista. Pyörät ovat maailmalla valtaamassa kaupunkien keskustoja. Jokainen itseään arvostava metropoli uusii liikennejärjestelyjään ja luo tilaa pyörille. Olisiko uusi pyöräliitto tämän ajattelutavan airut Suomessa?
Esille pääsee myös Kaupunkifillari-blogi:
Tähän asti keskustapyöräilyn asiaa on meillä ajanut Kaupunkifillari-blogi. Sen kirjoittajat lienevät myös uuden liiton takana. Tällä hetkellä Kaupunkifillari-blogin kirjoittajat vannovat Helsingin uusien pyörätaskujen nimeen. Niistä toivotaan poljinta uudenlaiselle pyöräilyajattelulle.
Alitalo näkee pyörätaskut totuttautumista vaativana mutta tervetulleena uudistuksena, vaikkakaan muutamalla pyörätaskulla ei hänen mielestään vielä ihmeitä tehdä. Helsingissä tarvittaisiin hänen mukaansa laajempaa ymmärrystä ja tukea keskustapyöräilylle.
Kiitos Tuike Alitalolle ja Helsingin Sanomille erinomaisesta kolumnista! Mutta kuten Kaupunkifillarin IRC-kanavalla (#kaupunkifillari@IRCNet) kommentoitiin, valtakunnan ykköslehdessä on viikottaiset autosivut, mutta ei pyöräsivuja. Milloin aika on kypsä sille?
Aika on varmaankin ihan kypsä pyöräsivuille mutta kannattaa panna merkille automainosten määrä autosivuilla. Raha ratkaisee.
Aikanaan jossain ihan ensimmäisissä pyöräilyryhmän kokoontumisissa heitettiin ilmoille ajatus, että jos voisi Hesarille ehdottaa edes yhden lauantain auto-osan korvaamista pyöräliitteella. Ajankohdallisesti kevät olisi varmaan parasta. Noh idea heitettiin ilmoille pari vuotta sitten, eikä sitä kai vieläkään kukaan ole Hesarille ehdottanut :/
HS:n maksavana asiakkaana kyllästyin melko tarkalleen vuosi sitten totaalisesti Autot-sivujen autoilua ihannoivaan sävyyn. Kirjoitin lehdelle palautteen, jossa mm. ehdotin Autot-otsikon muuttamista Liikenne-teemaksi. Autot-sivuthan koskettavat vain autoilijoita, Liikenne-teema sen sijaan jokaista meistä. Ja pyöräilyhän on tietysti osa liikennettä.
Lisäksi mm. ehdotin, että myös joukkoliikennevälineiden koeajoissa voisi olla toimittaja mukana ja kirjoittaa lehteen esim. matkustusmukavuudesta, esteettömyydestä ja pyöränkuljetustiloista tms. Jotain tämäntyyppisiä juttujahan julkaistiin silloin, kun HKL oli hankkimassa nykyisiä matalalattiaratikoita.
En nyt toista tässä HS:lle lähettämääni pitkähköä paasausta, mutta Autot-sivujen vastaavan toimittajan vastaus oli tämä:
— klip —
Kiitos palautteesta
Auto on edelleen yksi kotitalouksien kalleimmista hankinnoista. Henkilöautoja tarvitaan, jotta liikkuminen olisi vapaata ja helppoa.
Autoilu on kovaa vauhtia muuttumassa. Tavoitteet hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi ovat kovat. Sanomalehden tehtävänä on kertoa kuluttajille, miten he voivat vaikuttaa omilla päätöksillään tavoitteiden saavuttamiseksi.
Julkisesta liikenteestä kirjoittaminen on jätetty uutissivujen tehtäväksi.
Me matkustajat emme pysty vaikuttamaan siihen, millaista julkiseen liikenteen kalustoa tähän maahan hankitaan. Julkisia liikennevälineitä voi jokainen kokeilla itse.
Veikko Lautsi
Autot
Helsingin Sanomat
veikko.lautsi@hs.fi
Puh. XXX
GSM. XXX
— klap —
Että näillä asenteilla mennään… 🙁
Timo
Vähän off-topic, mutta en pidä kohteliaana julkaista kolmannen osapuolen täysiä yhteystietoja, vaikka se tietenkin laillista onkin.
Sinällään hyvä pointti Teppo, ei olisi välttämättä tarvinnut kommentissa julkaista. Tässä tapauksessa tuossa on kuitenkin pelkät puhelinnumerot, ja vielä toimittajan työtehtävässään antamat, eli ei varsinaisesti henkilökohtaiset yhteystiedot. Joten en lähde jälkeenpäin ylläpidon puolesta editoimaan.
Eiköhän tuo kännykkä ole vapaillakin päällä… En tiedä Lautsista, mutta aika isolla osalla Hesarin toimittajista on se käytäntö, että kännykkä ei ole varsinaisesti julkinen, mutta kun johonkuhun otetaan yhteyttä, hän saa numeron – esimerkiksi sähköpostin allekirjoituksessa.
Joo ihan ajattelemattomuuttani tulivat yhteystiedot mukaan, ei minulla ole mitään motivaatiota niitä julkaista. Ylläpito poistakoon.
Seuraavalla kerralla olen huolellisempi! 🙂
Timo
Siivosin puhelinnumerot pois.
Tyhjentävä vastaus. Tulee mieleen eräässä kirjassa kuvattu ”Vanhoillisten Keskusliitto”.
Täytyy tunnustaa, että laitoin eilen hesariin oheisen palautteen kyseisestä kolumnista. Voisitte ehkä muutkin laittaa Lautsille ja kumppaneille toivomuksia :p
——
Arvoisa HS:n toimitus,
Kiitos Tuike Alitalon ”Kaikkihan sitä tekee” jutusta! Siinä oli oivalluksia enemmän kuin monen viikon normi -autojutuissa yhteensä. Eivät muuten tee vielä kaikki, sitä.
Helsingin Sanomat neljäntenä valtiomahtina voisi olla osaltaan lisäämässä sen tekemistä ja sen imagon parantamista. Ratkaisu voisi olla seuraavanlainen: muuttakaa yleensä perin haukotuttavat autosivut liikennesivuiksi.
Uskon, että lehtenne lukijoissa on suuri joukko sellaisia, joita loputon erilaisten automallien esittely ei voisi juuri vähempää kiinnostaa. Itse lukeudun heihin. Jos haluan jostakin syystä tietää jostakin autosta enemmän, voin aina kysyä joltakin kaveriltani Tekniikan Maailmaa lainaan.
Haluaisin liikenneosion, jossa esiteltäisiin pyöräilyä, junia (esimerkiksi Keski-Euroopan nopeista junista olisi mukava tietää lisää), tulevaisuuden kaupungin liikennesuunnitelmia jne.
Hesarin toimittajana en kommentoi Hesaria, vaan yleisemmin kaupallista mediaa: Fillariliite onnistuisi varmasti, kun fillaribisnes olisi riittävän isoa maksamaan isoja rahoja ilmoittelusta.
Pyöräilynedistamisen oikea ongelmahan on juuri tämä: ei ole ketään, jonka ihan oman etunsa takia kannattaisi maksaa isoja rahoja mainonnasta, lobbauksesta, jne. Kuvitelkaahan, jos autoilua edistettäisiin harrastepohjalta ja kaupunkisuunnitteluviraston kassasta, ilman autotehtaiden, -huoltojen, -kauppiaiden, bensabisneksen jne vetoapua.
Mistä sainkin idean blogipostaukseen.
Joo tämä autosivut mainossampona on ihan tunnettu ilmiö, siksipä silloin pari vuotta sitten ideoitiin vähän nöyrällä asenteella (vaikka yleensä en tykkää nöyristelystä pyöräilypolitiikassa), että ehkäpä kenties mahdollisesti Hesari tai joku muu (muistaakseni Jyväskylänkin paikallinen julkaisee auto-osiota) voisi ikäänkuion pro-bono meiningillä kevään kunniaksi kerran vaihtaa teemaosion teemaa.
”Fillariliite onnistuisi varmasti, kun fillaribisnes olisi riittävän isoa maksamaan isoja rahoja ilmoittelusta.”
Aivan. Kysehän on erilaisista, monenlaisista ja -tasoisista askelista positiivisessa palautesilmukassa:
Enemmän pyöräilijöitä, enemmän pyörähankintoja, enemmän liiketoimintaa ja erilaisia pyöräyrittäjiä, enemmän tuloja pyöräilybisneksessä, enemmän mahdollista mainosrahaa, enemmän näkyvyysmahdollisuuksia etc.
Ja siinä välissä yhtenä etappina voisi auttaa vaikka Antin mainitsema teemanumero.
Ilahduin muuten, kun tavarafillarikauppias kertoi käyneensä juttelemassa pyöräilystä HKR:n kanssa.
Kukaan ei näytä huomanneen että Alitalon kolumnit loppuivat aika lyhyeen tämän jälkeen?
Mihin tämä vihjaa? Ainakin 2.4.2011 Alitalolta ilmestyi HS:ssa kolumni. Vuonna 2010 häneltä näkyy ilmestyneen kolme kolumnia ja vuonna 2009 yksi.
Vastaus TJH:lle ja Antti Poikolalle: Hesarin autosivuista.
Kiitos erinomaisista kommenteista. Olen täysin samaa mieltä, että autosivujen tulisi käsitellä liikennettä laajemmin, mukaan lukien myös pyöräily ja joukkoliikenne.
Tätä olen ehdottanut autosivujen avustajana Hesarille vuodesta toiseen. Fiksu autonkäyttäjä on myös jalankulkija, pyöräilijä ja joukkoliikenteen käyttäjä.
Autolla ei tarvitse päästä joka paikkaan. Kulkuväline kannattaa valita tilanteen mukaan sopivimmaksi. Pääkaupunkiseudulla autoa ei välttämättä tarvitse lainkaan.
Kirjoitin kriittisesti autoilusta ja toin esille, että etenkin ruuhkaisella pääkaupunkiseudulla pyöräily ja joukkoliikenne ovat vahvoja vaihtoehtoja autoilulle.
Olin Hesarin autosivujen vakituinen avustaja 1.10.1996 – 1.7.2013. Jäin (onneksi) eläkkeelle 1.7.2013.
Hesarin autosivut perustettiin syksyllä 1996 ja liitteen nimi oli alun perin ja useita vuosia fiksusti Auto&liikenne, vetäjänä Matti Verkkola. Tuolloin kirjoitettiin autojen lisäksi runsaasti kritiikkiä liikennejärjestelyistä, esittelyjä pyöräretkistä, havaintoja pyöräilyn ja joukkoliikenteen eduista ym.
Muistaakseni vuoden 2005 paikkeilla liitteen nimeksi muutettiin HS Auto ja vetäjäksi tuli Veikko Lautsi. Edelleen autoliitteessä julkaistiin autojen lisäksi runsaasti juttuja pyöräilystä, joukkoliikenteestä ja liikennejärjestelyistä.
Esimerkiksi vanhempia juttujani löytyy Hesarin arkistosta haulla Timo Turkula.
Aikaisemmin ehdotuksiani arvostettiin. Pyöräily- ja joukkoliikennejuttuja julkaistiin HS Auto&liikenne-ja sittemmin HS Auto -liitteessä säännöllisesti, jopa kokosivun juttuina, mutta elokuusta 2008 alkaen Hesarin linja muuttui täysin.
Tämä ärsytti, koska aktiivisena pyöräilyn harrastajana ja innokkaana joukkoliikenteen käyttäjänä en ymmärtänyt lainkaan, miksi pyöräily- ja joukkoliikennejutut eivät enää kiinnostaneet Hesaria.
En saanut yhtäkään pyöräily- tai joukkoliikennejuttua enää läpi autoliitteeseen, vaikka olin Liikenneturvan kävelyn ja pyöräilyn neuvottelukunnan jäsen ja palkittu liikenneturvallisuusalan mitalilla. http://liikenneturva.magazine.fi/www/fi/uutispoyta/arkisto/2009.php?we_objectID=5373
Minulle sanottiin, että yleiset liikennejutut, pyöräilyjutut ja joukkoliikennejutut ilmestyvät pelkästään HS- kaupunkiosiossa. Mielestäni ko. juttuja tulisi julkaista kaupunkisivujen lisäksi Auto&liikenne-liitteessä.
Ehdotin myös juttua sähköavusteisesta polkupyörästä, mutta sitä ei pidetty kiinnostavana. Olin ajanut Tekniikan Maailmaan kestotestin sähköavusteisesta Tunturista, mutta sitä ei pidetty tärkeänä. Aineistosta olisi helpolla saanut hauskan jutun Hesariin. Sen sijaan tein jutun Liikenneturvan lehteen.
Jotakin Hesarissa tapahtui vuonna 2008 syksyllä. Sen jälkeen autoliite on keskittynyt pelkästään autoihin.
Tässä pari esimerkkiä jutuistani Hesarin autoliitteessä vuonna 2008:
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen testi
http://www.hs.fi/autot/a1371459079058
Väistämissäännöt kiertoliittymässä, lisänä erillinen juttu, autolla kiertoliittymässä (linkki jutun lopussa) http://www.hs.fi/autot/Py%C3%B6r%C3%A4ilij%C3%A4+alakynness%C3%A4+kiertoliittym%C3%A4ss%C3%A4/a1371440781925
Tämä jäi viimeiseksi pyöräilyjutukseni Hesarissa, vaikka toimin avustajana aina 1.7.2013 saakka.
Tabloid –kokouksessa vuoden 2012 lopussa kysyin isommilta Hesarin pampuilta, miksi liikenne-, pyöräily- ja joukkoliikenneasioita ei enää käsitellä HS Auto –liitteessä. Vastaus oli, että ne julkaistaan HS kaupunkiosiossa tai muilla uutissivuilla.
Totesin, että esimerkiksi väistämissääntöjen tuntemuksessa ja noudattamisessa on autoilijoilla runsaasti parantamisen varaa ja esimerkiksi siksi liikenneasioita olisi hyvä käsitellä auto- ja liikennesivuilla, mutta tähän en saanut vastausta. Ilmeisesti Hesarin linjanveto on kiinni isommista johtajista, ei Veikko Lautsista.
Mielestäni sellainen toimittaja, joka säännöllisesti käyttää kaikkia eri liikennevälineitä, osaa kirjoittaa asiasta kokonaisvaltaisesti ja tarvittaessa kriittisesti. Harrastan pyöräilyä ja mopoilua, ajan autolla mökkireissut ja pitkät lomamatkat, mutta kaupungissa kuljen useimmiten kävellen, pyörällä tai julkisilla.
En ymmärrä, miksi Hesari hylkäsi pyöräilyn ja joukkoliikenteen hyötyjournalismin liikennesivuiltaan ja muutti sivut pelkästään autoja käsitteleviksi. Kilpailevat lehdet, esimerkiksi Turun sanomat, käsittelee mainiosti niin autoja kuin liikenteen eri ilmiöitä kiitettävän kokonaisvaltaisesti liikennesivuillaan.
Terveisin
Timo Turkula
KTM, vapaa toimittaja (eläkkeellä)
Turku