Kulutusjuhla-blogi tarttui tärkeään aiheeseen: polkupyörien helpompaan asiakaspysäköintiin. Esimerkiksi Berliinissä liikkeet tarjoavat asiakkailleen telineitä, jotka tekevät lyhyen pysäköinnin helpoksi ja siten asioinnin mukavaksi ja houkuttelevaksi. Kaupunkifillarissakin sivuttiin aihetta taannoin.
Pohdiskeleva liftari jalosti ajatusta eteenpäin: yhteen parkkiruutuun mahtuu kymmenen pyörää viiteen telineeseen. Fillaripaikkoja olisi helppo saada kaupunkiin lisää, jos vain löytyisi tahtoa.
Wienissä kaupunki tekee Bike & Buy -yhteistyötä kivijalkamyymälöistään tunnetun Spar-ketjun kanssa. Wienin kaupunki pyrkii edistämään pyöräilyä lyhyille ostosmatkoille sopivana liikennemuotona ja Spar lisäämään pyöräilevien asiakkaiden osuutta ketjunsa liikkeissä. Sparin aloitteesta käynnistetyn projektin tavoitteena on parantaa kauppojen ulkotilojen olosuhteita, jotta pyöräilevät asiakkaat valitsevat juuri Sparin omaksi kaupakseen.
Saavuttaakseen tavoitteensa Spar ja Wienin kaupunki hankkivat kaikkien Wienin 133 Spar-kaupan yhteyteen korkealaatuiset pyörätelineet sisäänkäyntien välittömään läheisyyteen. Kumppanit myös markkinoivat toimenpiteitä yhteistyössä. Spar tiedottaa kampanjasta jokaiseen Wienin kotitalouteen jaettavalla kuvastolla.
Samalla Spar on tuonnut valikoimiinsa erityisesti pyöräilijöille suunnattuja tuotteita, kuten pyöräkoreja, lukkoja, “pyöräilijä-voileipiä” jne. Lisäksi Spar sponsoroi ja osallistuu 100 000 kävijän Argus-tapahtumaan.
Helsingissä on tarkoitusta varten jo käytössä ns. putkiteline, johon pyöräilijä lukitsee pyöränsä omalla lukollaan. Se on suunniteltu siten, että teline tukee pyörän runkoa ja estää pyörää kaatumasta toisin kuin vuosikymmeniä vanha ”klassikkomalli”, joka tekee fillarin eturenkaan alttiiksi vahingoille. Asioinnin näkökulmasta telineet sijoitetaan Helsingissä kuitenkin usein kummallisesti jopa korttelien päähän kauppojen ovista.
Tällaiselle yhteistyölle kauppiaiden ja kaupungin välillä on tilausta Suomessakin. Kun aloite joidenkin parkkiruutujen muuttamiseksi pyöräpaikoiksi tulee yrittäjiltä, kaupunki ei enää epäröi telineiden tarpeellisuutta.
Nyt vain puuttuu kaupallinen kumppani, joka tarttuisi haasteeseen. Jonkun pitäisi tietysti ensin ehdottaa tällaista kaupallisille toimijoille. Mikäli lukijoille tulee hyviä ideoita tällaisen projektin käynnistämiseksi, Kaupunkifillarin tekijät kuulisivat niitä hyvin mielellään!
Hyvä ajatus!
Itse olin ajattelut, että World Design Capital -hankeen yhteydessä, kaupunki (tai toinen organisaatio, jopa Kaupunki fillari), voisi järjestää ohjelma, johon mikä tahansa kauppa, ravintola, kampaamo jne. voi osallistua, ostamalla pyörätelineet kaupan ulkotilalle. Sitten, kun WDC alkaa, julkistetaan kartta, missä näkee kaikki ”bike friendly” liikkeet. Pienet liikkeet saa tällä tavalla hyvä mainos ja mahdollisuus osallistua Design Year:iin.
Tietysti, olisi hieno jos kaupunki auttaisi, ja kaupan ehdottaessa, lähin autopysäköinti paikka muutetais fillari pysäköintiksi. Jos joka kauppa sijoittaa vaikka tuhat euroa ja saa yksi auto paikka muutettu, tulisi kyllä aika huomattava parannus.
Luulen, että näin olisi laajempi tulos, kuin jos se on vain tietyn ketju, vaikka Alepa tai Siwa.
Tämä on hyvä idea. Paljon parempi kuin se, että vain yksi ketju lähtisi tavoittelemaan pyöräilijöitä asiakkaikseen. Ja olisi tietysti hyvä, että itse telineet olisivat mahdollisimman toimivia. Siispä design-näkökulma kannattaisi huomioida ehdottomasti. Ideoita tämän projektin eteenpäin viemiseksi?
David Byrnehän suunnitteli Nykiin design pyörätelineet. Pitäiskö täällä sit pyytää samaa vaikka Stefan Lindforsilta? Yks branditeline Kiasman eteen, toinen ateneumille, yks Tennispalatsille, yks stockmannille, yks Linnanmäelle.
”Kun näet maailmanpyörän muotoisen pyöräilytelineen, olet perillä”
Erinomainen idea. Kannatetaan ilman muuta. Lontoolainen Cyclehoop-puljukin on lanseerannut todella hienoja bränditelineitä:
Tampereella Sokos jätti maanalaisen parkkiluolan rakentamatta kun huomasi, että asiakkaita tulee muilla keinoin enemmän. Tekevät parkkiluolan varaukseen nyt laajennusosaa. Ehkä tuollaiset kohteet voisivat olla kiinnostuneita Bike&Buy -konseptistakin. Sokoksen fillariparkit on nimittäin ahterista tällä hetkellä.
Oho! Onko tuosta luettavissa lisää jostain? Tämä voisi olla erinomainen esimerkkikeissi.
Ja tavarafillaristina lämpenen tietenkin näille 1 parkkiruutu on neljän perhepyörän parkkihalli -konsepteille.
Ideoita piisaa ja vain luovuus on rajana. Usein nämä ideat törmäävät Helsingissä ja Suomen muissakin kaupungeissa yleisesti siihen, että vaikka niitä kannattaisi puoli kaupunginvaltuustoa, mitään ei tapahdu. Löytyisikö ideoita, miten näitä jo olemassa olevia hyviä konsepteja saisi tuotua tänne ja totetettua?
Helsingissä tuo pyöräparkkien puute taitaa olla oikea ongelma lähinnä kantakaupungin suunnalla? Lähiöissä löytyy pyörätelineitä ainakin määrällisesti paljon, malli on tosin yleensä tuota klassisempaa. Kannattaisi varmaankin kartoittaa niitä kaupunginosia joissa tarve olisi suurin.
Jos kaupunginvaltuusto haluaa osoittaa asialle muutakin kuin hyvää tahtoa, niin se taitaa vaatia konkreettista resurssien allokointia, eli henkilöitä ja rahaa. Muutaman hengen osaava, päätoiminen projektiryhmä voisi saada paljon konkreettista aikaan sopivissa olosuhteissa. Eikös sitä ollut tarkoitus laatia Helsinkiin jotakin oikeaa pyöräilystrategiaa johon tällaisen voisi mahdollisesti myös sisällyttää?
Järkevää voisi olla myös toteuttaa alkuun pilottiprojekti jossa iskettäisiin telineet kymmenen vapaaehtoisen liikkeen nurkille, ja seurattaisiin puolen vuoden ajan niitten käyttöä (ja mahdollista vaikutusta liikkeen toimintaan). Kaupunki voisi tietysti näyttää hyvää mallia huolehtimalla siitä että kaikkien kaupungin omien rakennusten nurkilla on asianmukaiset telineet.
Olet aivan oikeassa. Kyse on kantakaupungista, jossa on kivijalkaliikkeitä.
Kaupunginvaltuuston taholta on turha odottaa tälle asialle huomiota. Se on väärä foorumi tällaisen pohtimiseen. Valtuusto on jo linjannut, että kaudella 2009-2012 käynnistetään erillinen pyöräilyprojekti. Sen käynnistämistä odotellaan. Lisätietoa on toivottavasti tulossa lähikuukausina kaupunkisuunnitteluvirastosta.
Projektin kontolle tämä luonnostaaan osaltaan kuuluisi. Aloitteenteon dynamiikasta Helsingissä jotain kantapään kautta oppineena näkisin kuitenkin, että aktiivinen ja aloitteellinen kansalaisryhmä saisi hyvillä kontakteilla yritysmaailmaan päin suunnattuna enemmän aikaan kuin 12 virkamiestä kuudessa vuodessa. 😉 Virkamiehet eivät ota kontolleen ylimääräisiä tehtäviä, vaan yrittävät selviytyä heille sälytetyistä vastuista. Uuden ideointi ei lähde siltä suunnalta liikkeelle. Valitettavasti
Siksi ehdottamasi pilottiprojekti kuulostaa todella hyvältä idealta. Tarvittaisiin juuri jotain tuon suuntaista: 5-10 halukasta yhteistyöliikettä, joiden läheltä muutama pysäköintiruutu muutettaisiin fillariruuduiksi. Mistä eri osista kaupunkia kannattaisi mielestänne lähteä kartoittamaan liikkeitä, jotka voisivat olla mahdollisesti kiinnostuneita yhteistyökumppaneita?
Itse aloittaisin kartoittamalla liikkeitä sellaisilta paikoilta joissa liikutaan paljon pyörillä. Esimerkiksi suunnitelluilla pyöräilyn pääreiteillä (joille kai halutaan tulevan lisää pyöräilijöitä) voisi liikkeille olla eduksi houkutella paremmin kasvavaa pyöräilijävirtaa pysähtymään liikkeen kohdalla. En tosin ole varma kuinka monta liikettä noitten reittien varrella on.
Kaupunginosien miettimisen lisäksi olisi hyvä miettiä millaisilla liikkeillä voisi olla eniten kiinnostusta moiseen. Itselle tulevat mieleen ainakin polkupyöräkaupat, niissähän monet asiakkaat tulevat nimenomaan pyörällä ostamaan varusteita, ja olisi varmaankin hyvää liikkeen imagolle jos vieressä olisi komea pyöräteline. Esimerkiksi Annankadulla on kaksi pyöräliikettä eri puolilla katua, mutta kummankaan lähellä ei taida olla pyörätelineitä. Vastaavasti esimerkiksi urheilukaupat, kuntosalit tai levykaupat saattaisivat olla kiinnostuneita.
Toinen asia taitaa olla se että pienemmissä kaupoissa on harvemmin sisällä pyörätelineellistä ihmisiä, ja hyvin sijoitetusta telineestä voivat hyötyä myös viereiset liikkeet. Voisiko yksittäisen liikkeen sijaan pyynnön voisi tehdä joukko vierekkäisiä liikkeitä, tai vaikka paikallinen kauppiasyhdistys (jos kantakaupungissa on sellaisia)?
Mahdollisen pilottiprojektin ajoituksen suhteen kannattaa huomioida että seurantajakso olisi paras aloittaa keväällä pyöräilyn lisääntyessä, eli telineiden olisi hyvää olla ajoissa paikoilla.
Moi,
Loistavaa ideointia! Miten siirtyä ideoista käytäntöön… ikuinen haaste näissä verkkokeskusteluissa, mutta ei ylitsepääsemätön.
Yksi asia, mitä voisi tarjota virkamiehille päin: kaduilla, joissa on kadunvarsipysäköintiä voisi suojateiden kohdalla leventää jalkakäytävää pysäköidyn auton verran, jolloin:
A) kadun ylitysmatka pienenisi
B) jalankulkijan näkemät paranisivat
C) risteyksiin syntyisi mimiaukiot elävöittäisivät kadun ilmettä
D) levennyksen kainaloon mahtuisi aina noin 5 pyörää parkkiin
Kuva ideasta täällä, minulla on kännykässäni tuoreempia kuvia myös Berliinistä:
http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2008/09/27/idea-katusuunnitteluun-firenzesta/
Offtopic: pitkähkö, mutta mielenkiintoinen artikkeli autoilukaupunkien suunnitteluparadigmojen muutoksista tms. (itse näin esityksen livenä viimeviikolla) http://www.ascentstage.com/archives/2010/07/lessons_from_un.html
Mulla tuli eilen fillaroidessa mieleen, että olisi varmaan hyvä tehdä matskua muiden liikkujien näkökulmasta liittyen pyöräilyyn. Esim. joku videoklippi autosta kuvaten siitä, että miten fillarikaista selkeyttää liikennettä autoilijan näkökulmasta. Tai vaikkapa bussikuskin tai kävelevän mummon lasien takaa.
Martti, tässä linkki siihen sokosjuttuun: http://www.aamulehti.fi/uutiset/talous/sokos-laajenee-kuninkaankadun-alle/161521
Antin idea on erinomainen!
Brysselissä samankaltaista ideaa on toteutettu hieman eri tavalla soveltaen:
Matti, kiitos ja hyvä idea tuokin!
Edelleen kaipaisin ideointia siitä, miten viedä tällaista telineitä kauppojen ja ravintoloiden eteen -hanketta lähemmäs toteuttamista. Ennen kuin lähtisin itse tuhlaamaan aikaa loputtomaan viestien vaihtoon virkamiesten kanssa, kannattaisi minusta oikeasti listata paikat, joissa voisi olla yrittäjiä, jotka suhtautuisivat tällaiseen ideaan suopeasti.
Tehdään niin, että jokainen listaa viisi ensimmäisenä mieleensä tulevaa sopivaa paikkaa Helsingissä, ok?
Aloitetaan lista tähän. Esim. seuraavat paikat:
– Uudenmaankatu 9, Cafe Bar No 9
– Uudenmaankatu 13, Bar Tapasta
– Iso-Roobertinkatu 35-37, Ravintola Bali-Hai
– Liisankatu 21, Siwa
– Pohjoinen Rautatiekatu 21, Ravintola Nolla
Saa jatkaa!
1. Stockmannin uusi hieno kävelykatu Keskuskadun puolella!
2. Iso Roobertinkatu kokonaisuudessaan, kannustaisi pikkuliikkeitä Roballa ja Punavuoressa kokonaisuudessaan.
3. Helsinginkatu, Kallio, Urheilutalo
4. Jokaisen pyöräliikkeen eteen:
4a. Kauppa-Veljet Mannerheiminkadulla
4b. Velosport Mäkelänkadulla
4c. Green Bike Fleminginkadulla
4d. ja 4e. Suomen Urheiluaitta ja Fillarikellari Rönn Annankadulla
5. Tennispalatsi
1. Stockmann mille tahansa puolelle
2. Sokos/ Asematunnelin S-market
3. Lasipalatsille
4. Forumin eteen
Joka kymmenes asukaspysäköintipaikka. Nou mätö wheer.
1. Rautatieaseman eteen (lisää tarvitaan)
2. Stockmannin kävelykatu
3. Annankadulle Fillarikellarin / Urheiluaitan eteen
4. Tavastian eteen
5. Bottan eteen (muusikotkin omistavat pyöriä!)
1. Stockmannin eteen Mannerheimintien sisäänkäynnille
2. Urho Kekkosen kadulle Tavastian eteen – palvelisi myös Kampin keskusta
3. Fredrikinkadulle Uffin eteen – palvelisi naapuruston pikkuliikkeitä, myös
3b Orionin leffateatteria
4. Rytmin eteen Hakaniemeen, siitä pääsis Säveleen ja Silvopleehen ja Ekoloon
5. Kaffecentralenin eteen Töölöön
Huomiona, että kadunvarsipaikoissahan ei ole aina maalattuja ruutuja, joten kokonaista yhden auton tilaa ei ole pakko ottaa käyttöön. Joissain paikoissa kolme kahden pyörän telinettä voisi olla toimivampi juttu kuin telineet kymmenelle pyörälle, jossain toisessa telineitä voisi olla vastaavasti enemmän (Stocka?)
Putkea vääntelemällä voisi saada persoonallisa tellinkejä – Tavastialle sähkökitaroita, Stockalle (Hullujen päivien) kummitushahmoja, Kahviloiden eteen kuppeja. Kuten Nykissä
Mahtavia ideoita, näistä pystyy varmasti jo koostamaan listan potentiaalisista yhteistyökumppaneista. Antakaa kuitenkin tulla lisää vain, jos mieleen tulee!
Ari Karjalainen kommentoi Kaupunkifillarin Faceboook-sivuilla:
– ”Hakaniemeen Ympyrätalon ympärille
– Hakaniemeen Postin eteen
– Hakaniemen Sokoksen eteen
– Flemarille jokaisen liikkeen eteen
– Pohjois-espalle jokaisen liikkeen eteen.
Oishan näitä.”
1. Stockan eteen Keskuskadulle
2. Sokos – keskusta ja Hakaniemi
3. Siltasen eteen
4. Yliopistolle kaikkien toimipisteiden eteen
1 Freda Zarro
2 Viis´kulma Primula
3 Erottajankatu Design forum
4 Richardinkatu, kirjasto
5 Liisankatu Harry´s bar
Antti ja muut. Todellakin kun kaventaa katua suojateiden kohdalla, niin siihen jää oiva paikka kolmelle/neljälle telineelle (6/8pyörää). Mutta myös sama tila tulee, kun yksisuuntainen pyörätie muuttuu risteysalueella pyöräkaistaksi. Ja jälleen hyvä tila pyörätelineille. Kokeilen muutamaa google linkkiä, toimii tai ei?
http://maps.google.se/?ie=UTF8&ll=59.346605,18.061609&spn=0,0.038409&z=15&layer=c&cbll=59.346503,18.061739&panoid=H09tfSwD8OouQxJ3Bt-UjA&cbp=12,322.45,,0,6.14
http://maps.google.se/?ie=UTF8&ll=59.345992,18.06221&spn=0,0.038409&z=15&layer=c&cbll=59.346097,18.062091&panoid=UFzVy3n7gFTBdCSFbT0wkg&cbp=12,159.95,,0,2.44
kaikissa neljässä kulmassa telineet
http://maps.google.se/?ie=UTF8&ll=59.335829,18.050609&spn=0,0.038409&z=15&layer=c&cbll=59.33579,18.050773&panoid=7gg9twSQs8YR3zTmQM9bHQ&cbp=12,95.2,,0,25.01
Torsgatanin valmisteilla olevat pyörätiet, osa taloistakin juuri valmistuneita ja vielä ilman kauppoja. Tässä oikeaoppinen tapa, telineet asennetaan heti (niitä on lukuisia, ei vain kuvassa näkyvät), vaikka ei tiedetä mitä ja kenelle palvelut suunnataan.
1. Kampin metroasema (esim. sinne Sähkötalon puolelle)
2. Tavastian edusta (mutta ei ulko-oven eteen (pitää pystyä roudaamaan) vaan esim. toiselle puolelle katua)
3. Bar Loose (04 asti auki, jatkopaikka, eli siihen vaan parin parkkipaikan verran suoraan kadulle, ei jalkakäytävälle)
4. Eerikinkatu, Elokuva-arkiston edusta (esim. sinne puistoon Omenahotellia vastapäätä)
5. Rautatieaseman edustalla pysyväisparkissa oleville pyörille joku roti. Kaupungin työntekijät tarkistamaan tasaisin väliajoin, pitkään seisseet pyörät merkataan tarralla jossa tiedotetaan esim. kuukauden päästä tapahtuvasta siirrosta (seinäään myös kyltti mistä takavarikoituja pyöriä voi käydä noutamassa) ja viedään ne solmussa olevat, kumit tyhjänä toista vuotta seisovat fillarit veke niin että sinne saa joskus pyörän parkkiin!!!
– HOK/Elanto, Hakaniemi
– Hakaniemen tori (pyörä parkkiin -> bussilla töihin)
Päärautatieaseman Elielinaukion-puoleinen pyöräteline – viimeksi kun kävin, oli se yksi iso sotku! Sitä pitäisi siivota useammin.
Tsemppausta tarvittaisiin myös Pasilan aseman ylätasanteen pyörätilalle. Se on liian pieni, sitä siivotaan liian harvoin (kerran näin HKR:n ajoneuvosiirtokehotuksia pyörissä – byrokratiaa ylikierroksilla!), telineet on asennettu liian lähelle seiniä haitaten pyörän kunnollista parkkeerausta.
Postitalon/Kirjasto 10:n pyöränurkka haisee kuselle ja siellä on liian usein romupyöriä.
1. Taideteollisen korkeakoulun pääsisäänkäynnin edusta
2. Hakaniemen tori
3. Ympyrätalo
4. Opiskelijakirjasto+aleksandria. Toivottavasti uuden kirjaston yhteyteen rakennetaan tilavat pyöräparkit.
5. Kumpuodin edusta (Kumpulan lähikauppa, Intiankatu 34)