Helsingin pyöräilykulttuuri kehittyy kovaa vauhtia. Valtakulttuuriksi se kuitenkin muodostuu vasta sitten kun se osa mahdollisimman monen ihmisen arkea. Pyöräilyn edistämiseen tarvitaan lisää toimijoita. Rahalla on valtaa, ja kun pyöräilystä saadaan elinkeino kulkumuodon, kuntolajin ja tyylifiilistelyn ohelle, kallistuvat päättäjienkin korvat uudella tavalla. Raha liikkuu kumipyörillä – pyöristä itsellesi elanto!
Ollappa seuraavat käytössä jo nyt: talvella reittioppaaseen automaattisesti gps:llä päivittyvät tiedot lumiauratuista kaduista, kokoontaittuva varustesetti, Cocoon, ja erilaisia pyöriä tarpeen mukaan lainaava pyöräkirjasto, Bikebary.
Nämä ja muut pyöräilyyn liittyvät bisnesideat syntyivät Dodo ry:n järjestämän Megapolis-festivaalin Fillaridea-työpajassa viime lauantaina 25.9.2010.
Osa ideoista onkin jo lähitulevaisuutta. Esimerkiksi kadonneiden pyörien Finderbase-jäljityspalvelusta toimii netissä jo beta-versio ja Hämeenlinnaan ensi kesänä aukeavassa pyöräkaupassa on tarkoitus pyörittää kahvilaa sekä mm. lainata piknikkoreja kesäisin.
Ideat on jaettu kategorioihin väreittäin: tuotteet pinkillä, palvelut keltaisella ja infraan liittyvät keksinnöt vihreällä taustalla. Jos haluaisit olla viemässä ideoita eteenpäin, ota rohkeasti yhteyttä idean kehittäjään ja ilmoittakaa ideanne vaikka seuraaviin ideakilpailuihin: www.rakentavaidea.fi sekä Philips Livable Cities Award.
Pajan järjestivät Arto Sivonen Suunnittelutoimisto Työmaasta, Inari Virkkala Fillarikonsulteista, Outi Kuittinen Dodosta sekä Martti Tulenheimo Kaupunkifillarista.
Teksti: Inari Virkkala, kuvat: Inari Virkkala ja Arto Sivonen.
Julkaistu alunperin Fillarikonsulttien blogissa.
Kirjoitus on uudelleenjulkaistu kirjoittajan luvalla.
Kiitän järjestäjiä ja osanottajia omalta puoleltani. Koko päivä Vanhalla oli todella toimiva, inspiroiva ja aiheet nappasivat. Unohtamatta, että Helsingin sääkin näytti mitä se voi olla parhaimmillaan.
Ideapajassa esitin oman haparoivan idean tuosta aurausdatan keräämisestä reaaliaikaisesti aura-autoista ja sen jalostamisesta avoimeksi palveluksi verkkoon. Perusajatuksena on, että palvelussa käyttäjä klikkaa kartalla alku- ja loppupistettä, palvelu kertyoo onko reitti aurattu tai miltä osin.Totta kai näkymään voi yhdistää muutakin dataa. Jotta saataisiin selville idean elinkelpoisuus, tarvitaan lisätyötä ja rakentavaa funtsailua. Tällaisissa asioissa uskon avoimeen innovaation, ota yhteyttä, niin katsotaan mitä saadaan aikaan. Yhteystietoni löytyvät kotisivuiltani ja olen Facebookissa.
Ideaa sivuten näytin Fillarikanava-saittia. Aiheesta tehtiin esittelyklippi FreejamTV’n puitteissa:
http://freejam.tv/?videos/2009/12/10/fillarikanava.html
Lopuksi toivon, että järjestävä seura(t) voisivat uusia tällälaisen tilaisuuden. Tulen mukaan talkoisiin.
Kaikkea hyvää, jatketaan kehittelyä tahoillamme. Hannu.
Moi Hannu,
Minua ainakin säväytti tämä auraautojen seurausidea… olisi villiä nähdä kartalta reaaliaikaisesti, milloin aura on ohittanut oman kämpän, jotta voi lähteä polkemaan aurattua tietä.
Hyöty kaupungille olisi siinä, että se saisi valvottua aurausurakoiden sopimuksenmukaisuutta automaattisesti.
Jotain samansuuntaista on joskus villisti palloteltu Rakennusvirastossa, mutta jonkun pitää lähteä puskemaan asiaa tosissaan eteenpäin.
Mahtava ajatus! Tämä voisi oikeasti toimia. Onko idea nähtävissä noissa jutun kuvissa?
Kyseessä siis tämä idea
http://fillarikonsultit.net/wp-content/uploads/2010/09/IMG_07781.jpg