Helsinki

Bussit jotka eivät piittaa pyöräilijöistä

keskiviikko, 1. syyskuuta 2010

Olen soittanut nyt HKL:lle kahtena peräkkäisenä päivänä (to 26.8.2010 ja pe 27.7.2010) busseista, jotka ovat ohittaneet Hämeentiellä pyöräilevän itseni 30-50 cm päästä. Toinen oli nro 62, toinen 75. Suurin osa busseista ohittaa kohteliaasti viereisen kaistan kautta tai n. 1,5 m päästä, joka ei häiritse. Olen ajatellut soittaa jokaiseen bussiyhtiöön jonka bussi ohittaa liian läheltä ja valittaa asiasta, jos viesti menisi perille. Hgin sisäisen liikenteen valitukset kulkevat kätevästi HKL:n kautta. HKL:llä palautteeni otti kahteen kertaan vastaan mukavan tuntuinen henkilö, joka suhtautui valitukseeni asiallisesti. Suosittelen muitakin soittamaan ja valittamaan bussikuskeista jotka ohittavat liian läheltä. Kyse voi olla myös siitä etteivät kaikki tiedä että se tuntuu pyöräilijästä vaaralliselta!

Ohessa saamani vastaus (tänään sunnuntaina 29.9.2010, kun valitin vasta to ja pe): (Paitsi mikä asiakas mä oon, mut kuitenkin)

Arvoisa asiakas

Kiitos palautteestanne. Me Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä otamme mielellämme vastaan palautetta palveluistamme sekä kehitysehdotuksia sillä, se auttaa meitä tuottamaan entistäkin parempia joukkoliikennepalveluja. Korostamme kuljettajakoulutuksessa ja päivittäisissä työnjohtotilanteissa liikenneturvallisuuden ja kevyen liikenteen huomioimisen merkitystä

Tieliikennelain 30§:ssä todetaan seuraavasti:” Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä. Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.”

Pahoittelemme kuljettajan varomattomasta ajotavasta syntynyttä vaaratilannetta. Pyrimme kehittämään toimintaamme vastaavien tilanteiden ehkäisemiseksi.

Ystävällisin terveisin Helsingin Bussiliikenne Oy 

Tänään keskiviikkona 1.9.2010 jätin taas kolme valitusta HKL:lle maanantaina 30.8.2010 kolmesta vaaratilanteesta joihin jouduin ajaessani pyörällä Hämeentiellä keskustaan päin. Kaikki kolme sattuivat noin kello 16.40. Ensimmäinen oli minut Sivuraiteen kohdalla ohittanut tyhjä Pohjolan liikenteen bussi, joka ohitti minut noin 50 cm päästä.  Runkonumero oli kai 092 ja rekkari ”TYB-jne” ja VYB-jne” ja auto todella kulunut eikä siinä ollut mitään muita tunnuksia. Seuraavaksi minut ohitti vaarallisen läheltä  n. 10 metriä tämän jälkeen risteysalueella(!) 67, runkonumero 745.  Tämä pahainen sama 67 ohitti minut vielä Hämeentiellä noin Kaikukadun kohdalla vielä lähempää, myös vauhdin ollessa kovempi. Kauhistuneena siirryin jalkakäytävälle jossa oli toinenkin pyöräilijä. Kadulla kävellyt mies huitoi sanomalehtikääröllä edessäni pyöräillyttä sanoen ”Pois jalkakäytävälltä” ja samoin minua. Aika kohtuutonta siis pyöräilijöitä kohtaan, että osa busseista ei piittaa laisinkaan pyöräilijöistä (suurin osa siis todellakin väistää) vaikka näitä valituksia ovat kai muutkin ennen tehneet… ja jalkakäytävällä ajaessa voi joutua ihmisten tönimäksi ja pahimmillaan tulla tuupatuksi tielle.

Toivoisin että bussiyhtiöt päättäisivät sopivasta turvavälistä, joka pitää jättää ohittaessa pyöräilijän, sillä lainkohta on tulkinnanvarainen

Tieliikennelain 30§: ”Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.”

8 thoughts on “Bussit jotka eivät piittaa pyöräilijöistä

  1. Jonkun pitäisi varmaankin perustaa konsulltifirma, joka kävisi maksusta luennoimassa bussifirmoille liikennekäyttäytymisestä pyöräilijöiden suhteen.

  2. Tuohan on kiva. Itse sain viime syyskuussa (1.9.2009) tällaisen:

    Arvoisa asiakas

    Kiitos palautteestanne.

    Pahoittelemme kuljettajan varomattomasta ajotavasta syntynyttä vaaratilannetta. Korostamme kuljettajakoulutuksessa ja päivittäisissä työnjohtotilanteissa liikenneturvallisuuden ja kevyen liikenteen huomioimisen merkitystä.

    Tieliikennelain 30§:ssä todetaan seuraavasti:
    Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.

    Palautteenne liittyen kuljettajan ajotapaan on lähetetty kouluttajalle toimenpiteiden käynnistämiseksi. Pyrimme kehittämään toimintaamme vastaavien tilanteiden ehkäisemiseksi.

    Joukkoliikenneterveisin

    Helsingin Bussiliikenne Oy

    Kuin kaksi marjaa? Todella yksilöllistä?

    Riikka, älä pahastu jos saat noita vielä kolme lisää 🙂

    Bussikuskit sinne pitäisi pakottaa pyöräilemään ja kolleegat ahdistelemaan busseilla. Ja jos ne sieltä ilman sydänkohtausta/vammautumista selviää, sitten vois vaikka pyöräpoliisit siviiliasussa koittaa samaa. Ja miksi ei jopa Pajunen. On se pyöräily niin trendikästä ja ennen kaikkea ekologista. Vielä kun rakennus ja maankäyttölakia noudatettaisiin pyöräilijöiden puolesta.

    Eikö ne oikeasti ymmärrä, että tuolla jos kaatuu, sattuu varmasti. Pahimmassa tapauksessa pyöräilyt on pyöräilty.

  3. Muutama viikko sitten Mäkelänkadulla, Hattulantien ja Mäkelänrinteen välissä, eräs bussikuski avasi oven ja alkoi komentaa minua pyörätielle. Hän intti sitkeästi, että siinä on pyörätie, jolle kannattaa siirtyä jottei vain jäisi bussien alle. Liikennöitsijän vastaus palautteeseen taisi olla toteamus siitä, että kaikilla on oikeus omaan tilaansa ajoradalla. HSL:n pj Suvi Rihtniemi ei kommentoinut asiaa. 😀

  4. Hyvä, että annatte palautetta!

    Brysselissä oli saavutettu loistavia tuloksia tässä bussiasiassa, kun sikäläinen HSL:ää vastaava organisaatio oli aloittanut dialogisen koulutustoiminnan bussiyhtiö kerrallaan. Käytännössä ei tarvinnut, kuin muutaman keskustelukerran kunkin yhtiön kuskien kanssa ja koko bussialan käytös kaupungissa oli muuttunut merkittävästi.

    Jujuna oli vaihtaa pyöräilijöiden ja bussikuskien osia ihan oikeasti päikseen koulutustilaisuuksissa. Pyöräilijät menivät istumaan (paikallaan olevan bussin) ohjaimiin samalla, kun bussikuski pyöräili bussin läheisyydessä. Sitten kai joku toinen bussikuski ajoi pyöräilevan kuskin läheisyydestä eri etäisyyksiltä. En ole ihan varma kaikista detskuista, mutta tärkeää viestin perillemenossa oli fyysinen kokemus ja se, että myös pyöräilijät suostuivat katsomaan ratin takaa, kuinka haastavaa pyörän havaitseminen voi olla (ei siis oltu vain sormi pystyssä syyttämässä).

  5. Jari: Jaha, kyseessä olikin van standardivastaus. Aika huolestuttavaa, että nämä tilanteet ovat vieläkin näin yleisiä, vaikka ovat luvanneet puuttua siihen koulutuksessa jo vuosi sitten.

    Olen kanssa miettinyt tuota että bussikuskien olisi hyvä kokeilla itse pyöräillä Hämeentiellä jotta tietäisivät miltä ohitukset tuntuvat. Ja miksei myös pyöräilijöiden nähdä tilannetta bussikuskien kannalta.

    Sain vastauksen Pohjolan liikenteeltä koskien 30.8. tapausta. Vastaus oli todella ylimielinen: Pääviesti oli että pyöräilijöiden ei tulisi käyttää Hämeentietä! Käsitykseni mukaan pyöräilijöillä on ihan samanlainen oikeus käyttää ajoteitä kuin busseilla ja autoilla silloin kun ei ole erillistä pyörätietä. Mitä helvettiä mä Sörnäisten rantatiellä tekisin kun ei mulla ole sinne mitään asiaa? ”Pahoittelen tilanteen teille aiheuttamaa mielipahaa”. Vastauksessa ei nähdä ollenkaan yhtiön omaa vastuuta tilanteesta, kerrota onko kuljettajaa puhuteltua asiasta tai millä tavalla vastaavia tilanteita tullaan ehkäisemään. Tässä vastaus:

    (3.9.2010 klo 17:38) Kiitos palautteestanne koskien kuljettajan ajotapaa linjalla 67.
    Kyseinen auto on ollut mainitsemallanne linjalla viimepäivinä vain maanantaina 30.8.2010.

    Ymmärrän, että ohitustilanteet ovat voineet olla pelottavia. Pahoittelen tilanteen Teille aiheuttamaa mielipahaa.

    Kohtuullista etäisyyttä on varmasti mahdotonta määrittää yksiselitteisesti koska olosuhteet ovat kaikissa tilanteissa erilaiset. Lainsäätäjä ei ole kirjannut tieliikennelakiin tarkkoja senttimetrimääriä vaan toteaa: “Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.”

    HSL:n ylläpitämä Kevyen liikenteen reittiopas (http://kevytliikenne.ytv.fi) neuvoo käyttämään Hämeenkadun sijaan Sörnäisten rantatietä, jossa on asfaltoitu pyörätie.

    Ystävällisin terveisin,

    POHJOLAN LIIKENNE
    Juha Parkkonen

  6. Riikka & co,

    Jatkossa vaan bussin rekkari ylös ja soittoa poliisille!
    Omat kokemukseni bussien liikennekäyttäytymisestä ovat pääosin hyviä. Paljon enemmän henkilöautoilijat ovat minulle aiheuttaneet vaaratilanteita.

  7. Kyllä hirvittää pyöräilijät autojen seassa, autoja osaan katsoa miten menevät, ja ennakoida mutta pyöräilijät ovat arvaamattomia, puikkelehtivat, näkymättömiä”saattavat tulla vierelle, valoissa tai jonoissa” en itse pyöräile keskustassa, mielestäni vaarallista, tykkään polkea mummolla rauhassa laita kaupungilla.

  8. Ilman muuta hirvittää. Väylät, jotka on suunniteltu bussien käytettäviksi, ovat leveitä ja sallitut nopeudet ovat 40 km/h tai sitä korkeampia.

    Sellaisilla väylillä pyöräilijän paikka ei ole bussien ja autojen seassa juuri nopeuksien vuoksi, vaan pyörät tarvitsevat oman, sekä autoista että kävelijöistä erotetun tilan.

    Juuri tähän suuntaan Helsginin liikennesuunnittelu on tämän valtuusokauden aikana vihdoin kääntynyt.

Kommentoi